Iklan! Iklan! Sila Click!

26 May 2011

Siapa La Aku Nak Bercakap Tentang Pentadbiran Negara

Sejahteralah ke atas kamu..

Kalau kamu tengok berita kat TV sejak akhir-akhir ni, mesti akan perasan isi kandungan berita tu lebih menjurus kepada ekonomi yang dispesifikkan lagi kepada perkataan 'subsidi'. Mcm dah 2,3 hari ditayangkan temubual dengan pakar ekonomi luar negara untuk mengulas tentang isu subsidi. Lepas tu pakar ekonomi tu plak menyaiko kan kita semua dengan menyatakan subsidi ni kalau kerajaan kurangkan, akan meningkatkan ekonomi negara. Pastu pakar ekonomi tu bagi contoh negara dia sendiri. Tak silap Russia. *Kalau tak silap la. Saya dah lupa.

Malam sebelum tu pun ada juga slide presentation yang ada animation-animation tu untuk ceritakan pasal subsidi bla..bla..bla..

Lepas tu, semalam Menteri Perdagangan Dalam Negeri dah umumkan bahawa minyak tak jadi naik sebab kerajaan fikirkan tentang rakyat. [Huyoohh....memang bagus kerajaan ni. Sapa tak sokong kerajaan ni mmg rugi besar la dlm hidup. Ish..ish..]. Kemudian menteri kata, demi rakyat, kerajaan sanggup menanggung subsidi minyak sebanyak RM18 billions, sedangkan sepatutnya duit tersebut kerajaan nak gunakan untuk project lain. Heh..heh..heh.. Sian kerajaan kan? Mesti stress nak fikir kebajikan rakyat, sebab tu la menteri-menteri malaysia gemuk-gemuk. Ni mesti sebab bila stress, makan banyak. Kan?

Jadi, saya dah nampak motifnya kenapa berita tiap2 hari siarkan pasal isu subsidi. Ni mesti nak suruh rakyat 'FAHAM' lepas tu boleh le naikkan harga barangan lagi lepas ni kan? Rakyat memang faham, tapi even faham macamana sekalipun... tapi kalau kesempitan wang, tetiba je rakyat boleh jadi tak faham. Faham tak kerajaan? Faham ke tak ni? Faham semata-mata pun tak cukup kalo yang tanggung bebannya adalah rakyat.

Isu ni seolah-olah macam ni... Perompak masuk rumah orang untuk merompak... dia ambil semua barang, kemudian dia tidak ambil hanya satu barang berharga bersama nota, "Saya hadiahkan barang ini untuk kamu, ikhlas dari saya sebagai hadiah.". Padahal barang tu memang tuan rumah tu punya. Pastu dia bleh plak nak berbudi bahasa dengan harta orang padahal dia memang tak ada hak pun ke atas semua sekali barang yang dia amik tu dan barang yang dia tak amik.

Dah nama pun kerajaan... Apa yang mereka telah lakukan untuk rakyat tu memang adalah tanggungjawab pemimpin. Jadi, nak mintak puji daripada rakyat kenapa? Kalau boleh, saya nak pemimpin yang dia sendiri sampai tak makan selagi semua rakyat dia belum cukup makan. Dan dia perlu lebih susah daripda rakyat untuk membuktikan yang dia betul-betul amanah dengan tugas dia, seperti Saidina Umar Al Khattab. Saya nak pemimpin saya tinggal di kejiranan rakyat supaya dia bergaul dengan orang bawahan tanpa dikawal bodyguard. Saya nak pemimpin saya naik KTM sama-sama berebut dengan orang awam. Saya nak pemimpin saya senang untuk bertemu dengan dia, dan sentiasa ada kat negara dia, bukannya asyik 'outstesen' ke oversea. Boleh macam tu?Ada tak pemimpin Islam macam tu lagi sekarang? Saya nak undi untuk dia.

No comments:

Post a Comment

Saper komen, dia best!

Yang Ini Juga Menarik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...