Iklan! Iklan! Sila Click!

07 April 2011

Tak Puas Hati, Main Bomoh

Sejahteralah ke atas kamu yang membaca blog ini....

Sekarang ni, kalo sape yang rajin tengok tv [macam saya], mesti bleh detect bahawa cite hantu, seram, puaka dan bomoh-membomoh makin kerap ditayangkan. Macam dah jadi genre 'wajib tayang' bagi setiap saluran TV. Tak kira la saluran berbayar ke, saluran percuma ke. Masing-masing berlumba-lumba untuk buat/keluarkan drama yang paling terseram di seluruh cakerawala.

Bila dah banyak cenggitu, maka kita boleh nampak jalan cerita untuk drama seram ni kebanyakannya pusing-pusing pun kat situ jugak. Kisah orang kena kacau hantu, sebab saka dari nenet moyunk, atau orang kena kacau dgn puaka sebab ada orang 'hantar'. Dan bila dah ada unsur-unsur hantu tu, watak yang paling penting dah tentu la bomoh dengan kening bercelak, pakai baju itam, berasap kemenyan dengan limau-limau la, kain kuning, ayam la, kambeng la, macam-macam lagi lah. Pastu, bila dah ada watak 'Tok Moh' tu plak, mesti ada watak orang alim yang akan menggunakan kalimat 'Allahuakbar!' untuk mengalahkan tokmoh yang supply hantu puaka tu sambil kuar asap-asap dan cahaya-cahaya terang. Chait! Mcm bingai.

Tapi yang saya nak highlight kat sini ialah drama-drama yang memaparkan penggunaan ilmu hitam untuk balas dendam atau jika ada perkara yang orang tu tak puashati dgn masyarakat sekeliling. Contoh mcm nak rampas suami orang, guna bomoh. Nak lariskan perniagaan, guna bomoh untuk santaukan pesaing kedai makan seblah. Kalau nak difikirkan tentang apa yang drama tu paparkan, memang rasa nak muntah ijau. Tapi, itu sebenarnya memang cermin bagi masyarakat kita zaman sekarang. Kadang-kadang mcm beri ilham utk orang yang tak tau pun ada jugak saya rasa. Contohnya mcm orang tu tak tau pun wujudnya perkara-perkara mcm tu dlm dunia ni, tetiba bila tgk drama seram, dia bleh tau plak pasal khurafat tu semua, pastu dia pun pegi cari untuk buat apa yg dipaparkan dlm drama tu... So, mcmn? Persoalannya, siapa yg berdosa?

Pelik sungguh. Kita dah makin maju dgn teknologi mcm-mcm, masih ada jugak manusia yang suka pilih jalan singkat untuk capai cita-cita. Tak paham sungguh saya. Contohnya kalau gunakan ilmu hitam untuk miliki hati seseorang.... Mungkin berjaya. Tapi bermakna ke jika hanya dpt tubuh orang tu je. Sedangkan hati dia dikawal oleh ilmu hitam? Nampak macam menang. Tapi sebenarnya kalah. Macam tu jugak kalau orang yang guna ilmu hitam untuk santaukan pesaing dalam perniagaan. Mungkin perniagaan akan laris, tapi bermakna ke kekayaan tu? Ada rasa puas ke? Erm.. Yela... org yg guna ilmu hitam tu mesti la jahat. Dan orang jahat, mana ada fikir puas ke tak puas, dan bermakna atau tak bermakna kan? Sebab orang jahat ni biasanya walaupun dari segi teknik menipu dia cerdik, tapi sebenarnya dia bodoh nak mampus!!! Dah la menyusahkan orang. Aniaya orang! Buat benda keji! Ishh... memang tak baik sungguh.

Tolong la... Kejayaan itu lebih manis jika dicapai dgn usaha gigih dan jerih perih. Hentikan la ilmu hitam. Berdosa besar tau mensyirikkan Allah.

No comments:

Post a Comment

Saper komen, dia best!

Yang Ini Juga Menarik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...