Iklan! Iklan! Sila Click!

06 April 2011

Selesaikan Masalah, Bunuh Diri~

Sejahteralah ke atas kamu yang membaca blog ini....

Ahad lepas, sahabat saya Waki sms saya untuk tanya apa nama cikgu matematik kami masa skolah menengah dulu. Beliau siap bagi gambaran rupa cikgu tu macamana untuk saya bantu beliau mengingati nama cikgu tu. Yang penting saya mmg tak ingat. Waki ckp, cikgu tu sekarang di hospital, sebab suspected cuba bunuh diri dgn mengelar leher sendiri. Terkedu plak saya. Setahu saya cikgu tu seorang yang happy go lucky dan seronok belajar dgn beliau. Maksudnya, beliau adalah cikgu yang bagus. Namun, hanya beliau sendirilah yang tahu kenapa beliau mengambil keputusan untuk bunuh diri.

Seminggu sebelum ini, dilaporkan di dalam akhbar tentang seorang gadis yang cuba membunuh diri dengan terjun dari tingkat 3, KB Mall. Dan banyak lagi la kes bunuh diri yang kita biasa dengar kan?

Mungkin sewaktu mereka buat keputusan untuk bunuh diri tu, mereka yakin bahawa hanya itu sahaja la jalan yang mereka ada. Mereka rasa, masalah akan selesai jika mereka mati. Tapi kalau orang tu beragama Islam, memang tak selamat le kat akhirat. Bunuh diri tu bermakna dah booking tiket untuk permanently tinggal kat neraka. Huhh... Takott...

Kadang-kadang saya rasa kelakar plak dengan orang yang nak bunuh diri ni. Bagi saya, orang-orang yang nak bunuh diri ni ada 2 jenis. Pertama, mereka yang betul2 dah putus asa dengan hidup dan memang betul-betul nak mati. Biasanya, jenis ni, akan bunuh diri di tempat sunyi dan mati sorang-sorang. Tapi ada kategori kedua 'pembunuh diri' ni ialah orang yang bukan betul-betul pun nak bunuh diri. Mereka sendiri bukan betul-betul nak mati. Tapi hanya nak perhatian. Terutamanya bagi yang putus cinta. Sebab tu la yang sampai keluar dalam akhbar, ada orang nak terjun dari bangunan tinggi untuk bunuh diri. Ahh.. Sampah! Dah la cuba bunuh diri di khalayak ramai. Pastu, sebelum terjun tu, macam tunggu lama plak tu kat luar tingkap/atas palang tu. Hello... kalo ko betul2 nak mampus... ko bleh terus terjun je. Ambil lajak, lari dan terus terjun. Buat apa nak usha-usha kat bawah lagi kalo betul-betul nak mati kan? So, nampak sgt nak mintak orang pujuk.

Biasanya kalo yg cuba nak bunuh diri di khalayak ramai ni punca dia nak bunuh diri tu ialah sebab putus cinta. Come on la... Dia mesti sangka, kalo dia cuba nak bunuh diri, orang yang kecewakan dia tu akan pujuk dia balik dan menyesal. Tapi percayalah... Takdenya org tu nak kembali kepada dia. Makin lari lagi ada. Yelah, dah buat perangai saiko macam tu. Dan kalo orang tu kembali kepada dia pun, mungkin sebab takut atau kesian sahaja. Tapi hati orang tu tentu dah tak ada pada si pembunuh diri itu... What do you think? Betul tak pendapat saya ni? Hahaha... Mintak sokongan padu nampaknya.

Saya cuma terfikir... kalau org yang membunuh diri tu betul-betul mati, takpe la... Itu antara dia dgn Tuhan la. Tapi.... katakanlah dia sempat diselamatkan.... tak ke malu? Terutamanya bila dah lama-lama nanti, dan waktu tu masalah yang dia alami tu dapat diselesaikan. Apa perasaan dia masa tu? Tidakkah dia akan rasa bodohnya tindakan dia pada waktu tu. Dan orang2 lain pun mesti akan pandang mereka semacam. Yelah.... Pelik la tindakan dia tu.

Moral of the story, jangan la bunuh diri.

No comments:

Post a Comment

Saper komen, dia best!

Yang Ini Juga Menarik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...