Iklan! Iklan! Sila Click!

18 April 2011

Jadi Cikgu : Yanles

Saya teringat semasa saya jadi cikgu dulu. Saya pun tak pasti saya ni cikgu yang baik atau cikgu yang busuk. Eh, lawan kepada ‘baik’ apa? Jahat? Buruk? Tak baik? Erm.. What ever. Tak penting dalam kehidupan aku.

Ada sorang pelajar saya berketurunan orang Asli. Suku kaum dia, saya terlupa nak siasat. Huhu... Nama dia Yanles. Walaupun dia orang Asli, tapi dia ni agak comel. Berkulit cerah. Muka pun comel. Hidung dia takde la kembang semangkuk. Kalo tak silap saya, ayah dia berbangsa cina kot. Jadi, saya kena tukar la ayat kat atas tadi menjadi ‘ada sorang pelajar saya berketurunan Cina-Asli’, kan? Yanles ni... Agak misteri. Kat dalam kelas dia diam je. Kalau time saya mengajar pun, [waktu itu saya ajar subjek Bahasa Melayu, Tahun 2] dia layan kepala dia sendiri je, buat hal sendiri. Kadang-kadang dia bercakap sensorang, tapi dgn volume yg perlahan je la.

Pernah sekali, semasa saya mengajar di kelasnya, pada waktu itu saya memberi latihan kepada pelajar2 kelas itu untuk disiapkan sebelum waktu tamat. Yanles tiba2 datang ke depan papan hitam, lalu meletakkan jarinya di alur tempat letak kapur dan main serbuk kapur yg ada pada alur tersebut. Saya tetiba jadi tak faham. Dia anggap saya macam tak ada je kat situ. Dan seolah2 dia hidup dalam dunia dia sendiri. Pernah juga, sewaktu saya mengajar, dia tiba-tiba je buat gaya seperti tikam diri sendiri dan buat bunyi macam sakit ‘arghhh...arghh...’... Saya hanya mampu tersengih sahaja melihat gelagat Yanles. Tapi saya tak pernah marah dia, walaupun dia memang langsung tak pernah buat latihan yang saya berikan. [Chey, ntah2 saya dah pukul dia sampai patah kaki..heheh.. mustahill...]

Saya cuba mendekati Yanles. Cuba berbual dengan dia. Cuba nak menyelami hati dia. Dalam hati Yanles berkata “Jika kau selam hati ini.... pastinya engkau kan mengerti...”. Ok.. tak kelakar. Ada sekali tu, saya nampak dia melukis. Saya tau dia lukis katak. Tapi lagi mau tanya... “Yanles lukis apa tu?”..... Dia jawab “Lukis babi... Ko buta ke cikgu? Dah nampak aku lukis katak ni nak tanya lagi naper? Acah je. Takkan la dia nak jawab mcm tu kan... Dia kata “Lukis katak cikgu...”. Pastu aku tanya dia balik, “Eh, bila masa pulak cikgu ada katak? Itu bukan katak cikgu tu Yanles.” Hahahah... Sian korang, kena tipu lagi. Ok... Kali ni betul-betul... Promise dah takde merepek.. Yanles jawab “Lukis katak... Cikgu pernah makan katak?”. Huhu.. Muka saya masa tu terus bertukar jadi purple. Tapi saya jawab juge la dgn senyuman yg menampakkan keseluruhan gigi-gigi kapak saya yang berterabur ni, “Tak pernah la Yanles. Cikgu tak pernah makan katak. Sedap ke katak tu?”. Yanles kata “Sedap.”. Sepatah je dia jawab. Ringkas dan yakin. Saya terus terseringai, ringkas dan yakin juga yg katak tu tak sedap.

Lepas tu, tetiba Yanles merenung jauh ke seberang jalan. [Dari kelas dia masa tu, bleh nampak jalanraya. Kat seberang jalanraya tu plak ada byk pokok-pokok liar.]. Yanles bersuara, “Cikgu, cuba cikgu tengok sana.” Sambil tangan dia menuding ke arah pokok-pokok tersebut. Saya pandang, tapi tak dpt detect jugak apa bende yg Yanles nak tunjukkan, jadi saya tanya “Apa yg Yanles nampak?”. “Dia kata “Tu, monyet. Cikgu penah makan monyet?”. Ahhh.. Sudah dia ni. Topik dia asyik tentang makan haiwan liar je. Kang aku tanya dia balik, “Yanles pernah makan penampar?”. Hahahah... Ishh.. tak baik betul saya ni. Hehehe.. Saya kata la saya tak pernah makan monyet. Pastu dia kata, otak monyet sedap. Errkk.. Lalalalala....

Di waktu lain... Selepas peperiksaan akhir tahun. Saya selesai mengutip kertas peperiksaan daripada murid-murid kelas Tahun 2. Sementara tunggu waktu saya habis, saya bersembang-sembang dgn murid-murid kelas tersebut. Mereka ni memang suka mengelilingi meja saya dan saya pula rajin melayan mereka bercerita. Saya pun tanya mereka, “Agak-agaknya siapa yang dapat no 1 periksa kali ni?”. Pastu sorang2 pun meneka nama-nama yang biasa berada di ranking paling atas... Tiba-tiba saya terdengar suara berkata, “Saya dapat nombor last...”, bila saya pandang, tengok-tengok Yanles tengah angkat tangan dia yg kecik tu dgn jari telunjuk dikeluarkan. Tapi yang penting, airmuka selamba je. Mcm takde perasaan je. Comel gile. Hahahahah... Balik ke bilik guru, saya cerita la kejadian Yanles angkat tangan tu kat cikgu2 lain... Dierang semua tak percaya Yanles bercakap. Ada yang tanya “Betul ke Yanles bercakap dgn awak? Macam tak percaya je”. Owwh..,. Ye ke? Yanles rupanya tak bercakap dengan cikgu lain. Haaa... Riaknya di situ. Kekekeke... Yanles dah masuk skolah menengah dah sekarang ni rasanya. Kalo dia sekolah, mungkin dah tingkatan 4 kot. [Alamakkk... kantoi la yg sebenarnya akak ni dah tua... huhu]

Buat masa ni, ini aje la yang saya dapat ceritakan tentang kenangan semasa menjadi cikgu. Banyak lagi sebenarnya. Nanti akan diceritakan lagi.

No comments:

Post a Comment

Saper komen, dia best!

Yang Ini Juga Menarik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...