Iklan! Iklan! Sila Click!

11 April 2011

Petua Melayu Turun Temurun Yang Comel

Sejahteralah ke atas kamu yang membaca blog ini....

Topik perbincangan saya dgn JekJan beberapa hari lepas ialah macamana cara-cara nak pakai inai supaya jadi merah yg cantik. Pastu mula la kuar mcm-mcm idea unik seperti, letak nasik, letak arang, letak gambir bla-bla-bla. Then teringat juga pantang larang yang perlu dipatuhi semasa memakai inai, iaitu : 1. Tak boleh pakai inai waktu siang, sebab kalau ayam nampak, nanti inai tu tak merah. Comel kan petua ni. Apa la saktinya ayam tu sampai boleh mempengaruhi warna inai yang dipakai oleh manusia hanya dgn... er... pandangan? Hebat... Hebat.. Yeah! Hidup ayam! Wp ayam dah naik harga, menyebabkan harga nasik kukus ayam berempah kat Sooka pun dah naik jadi RM6. Ceh... Relevannya, saya rasa.. maksud tersirat di sebalik petua tu mungkin sbb kalo pakai waktu siang, susah inai tu nak lekat lama pada jari. Ye lah.. Sebab waktu siang kan banyak keja yg perlu dibuat menggunakan tangan. Kang tgh buat2 keja, tetiba tercabut plak tampalan inai tu daripada jari.

Ada lagi beberapa petua-petua yang bagi saya, sangatlah comel. Kadang-kadang macam takde kaitan pun. Tapi dulu-dulu, kita ikut jugak petua-petua tersebut. Sebab kita takut mak kata kita derhaka. Hehehehe... Kat sini saya senaraikan...

2. Takleh tiup seruling waktu malam, nanti ular datang - Tujuan yg mungkin: Malam-malam kan sunyi, dan waktu orang tidur. Nanti kalau tiup seruling waktu malam, ganggu orang lain, jiran tetangga. Kan tak manis....

3. Takleh potong kuku waktu malam, nanti kuku tak tumbuh lagi @ kuku jadi hantu. - Tujuan yang mungkin : Zaman dulu kan takde letrik. Waktu malam pakai pelita je. Lagipun, zaman dulu, org potong kuku dgn pisau. Jadi, agak berbahaya kalau potong kuku dgn cahaya yang terhad. Karang tertikam perut sendiri, orang tuduh ko nak bunuh diri plak kan. Heheh.

4. Takleh asah pensel dua-dua belah hujung, nanti mak mati - Kan bahaya kalo semasa kita menulis tu, sebelah hujung yang satu lagi tu menghala ke arah muka kita. Kot tercocok mata ko kang... tak ke buta jadinya... Huhu....

5. Takleh makan nasik kat tempat tidur, nanti harimau datang - Sebenarnya agak selekeh la kalo nak makan kat tempat kita tidur. Nanti nasik tumpah bersepai2 atas tilam, takpun kuah tumpah ke, kan susah nak kemas, nak basuh tilam lagi. So, terpaksa la bagi efek yang paling menakutkan... iaitu harimau datang. Kasi gentar skit hati org-org yg nak makan kat tempat tidur.

6. Takleh duduk atas bantal, nanti buruk punggung [naik bisul]. - Ni lagi satu. Kan tak manis letak punggung kat tempat yg sama kita nak letak kepala. Padahalnya takde apa pun. Bukannya kulit punggung tu melekat kat bantal tu pun. Tapi kot-kot tercirit atas bantal tak tau le kan? Hehehe... Lagi haru kalo bantal hanya ada 1 je.

7. Jangan makan nasik tak habis, nanti nasik nangis, malam-malam nasik cari kita... - Sebenarnya taknak bagi kita membazir. Jangan makan tak habis, tak elok buang2 makanan. Bukan nasik je sepatutnya. Kalo makan ikan tak habis, nnt ikan hidup balik cari kita. Tapi sepatutnya untung la kalo ikan betul2 hidop semula dan dtg kat kita kan? Bleh tangkap then masak semula. Takyah beli ikan dah tiap2 hari. Heheh.

8. Makan takleh pindah tempat, nanti kawen 2. [Laki seronok la]. Yang ni pun sebab nampak tak senonoh dan gelojoh kalo tukar2 tempat duduk sewaktu makan.

9. Takleh nyanyi kat dapur, nnt kawen dgn orang tua. - Ini juga sebab nampak tak sopan. Lebih2 lagi kalo anak dara. Yelah... Anak dara ni sepatutnya, sifat dia pemalu. Dah tu kalo menyanyi-nyanyi, nnt jatuh la saham. Lagipun, kalo lalai sgt menyanyi, nnt tak jadi la nak buat keja dapur. Kang hangit plak nasik.

10. Jangan minum berdiri, nanti basah stokin. Ni acah je. Hahahha... Sebab kalo minum berdiri, nanti air tu terus turun ke kaki. Then bocor kat kaki, pastu basah le stokin. So, minum le duduk. Air tak terus turun ke kaki. Kekekeke... Comel kan?

Kesimpulannya, banyak petua atau pantang larang orang-orang lama ni adalah bertujuan untuk kebaikan dan ada maksud tersirat. Hanya mungkin cara menerapkan kebaikan tu dengan cara yang kurang tepat dan agak menipu. Apa salahnya kalau cakap betul2, jangan potong kuku waktu malam. Bahaya, nanti terkena pisau. Kan? Tapi yelah... Manusia ni kalo org pesan mcm tu, bukan nak dengar kan? Terutamanya kanak2. Lagi dilarang lagi menjadi-jadi dia buat.

Makanya... Dah... Sampai sini je.

No comments:

Post a Comment

Saper komen, dia best!

Yang Ini Juga Menarik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...