Iklan! Iklan! Sila Click!

09 April 2011

Makna Kecantikan Wanita

Sejahteralah ke atas kamu yang membaca blog ini...

Pn Alia telah menemuramah saya, OrgKgBaru dan JekJan tentang isu kecantikan bagi assigment beliau. Persoalan yang diutarakan ialah 'Apakah definisi cantik bagi kamu?'. Masa temuramah tu, jawapan saya agak hancho. Dgn muka control ayu mcm mama tenuk [sebab dirakamkan menggunakan videocam.].

Cantik tu typically akan dikatakan sebagai subjektif. Dan juga akan dijawab tentang betapa pentingnya cantik luaran dan dalaman. Memang betul pun. Kecantikan sebenar seorang wanita bukan hanya dilihat diluaran. Buktinya kita boleh lihat pada realiti. Seorang wanita yang fizikalnya cantik[mungkin boleh digambarkan cantik yg memiliki kulit putih gebu, sebaris gigi yang cantik, bersih, hidung mancung, kulit mulus tanpa jerawat, dan mata yang jernih bersinar], belum tentu disukai oleh ramai orang jika perangai atau dalamannya buruk. Senang cakap kalo perangai dan hatinya tak baik. Dan wanita yang digambarkan fizikalnya tidak menarik [bukan tidak cantik ye], lebih disukai oleh orang ramai jika dia baik hati, dan akhlaknya mulia.

Tapi, jangan pula nafikan... kita ni manusia. Fitrahnya akan terus memandang kecantikan luarannya jika berjumpa seseorang pada pertama kali. Contohnya... jika kita ke rumah sahabat kita untuk bersuai kenal dgn isteri beliau. Kemudian, bila balik, kita ditanya oleh seseorang yang tidak pernah bertemu dgn isteri sahabat kita tadi 'cantik tak isteri dia?'... Jadi mcmn kita nak jawab? Pasti jawapannya berdasarkan fizikalnya yang kita nampak kan? Dan jika nak beri jawapan tentang kecantikan dalamannya, mana plak kita nak tau kalo setakat jumpa sekali. Kita takkan jawab macam ni "Tak tau la dia tu cantik ke tak,sbb tak nampak lagi dalaman dia macamana, maklumla..baru je sekali jumpa". Tapi kita mesti akan jawab, "Cantik gak isteri dia.." atau "isteri dia biasa-biasa je... tak tak cantik sgt", sebab kita takkan lari daripada merujuk kepada wajah atau fizikal kan? Itu la jawapan berdasarkan kepada 1st impression. Atau kalo isteri sahabat kita tu sombong, kita akan jawab "Isteri dia cantik, tapi sombong skit". Still jugak kita akan kata dia cantik kan wp dia sombong.

Apa motifnya entry ni? Hahahaha... Ntah la... Saya pun tak pasti. Yang penting, bagi saya... cantik luaran itu penting juga selain daripada cantik dalaman. Wajah yg sentiasa senyum [wp gigi berterabur.kehkeh], kulit yang cantik [lebih-lebih lagi kalo cantik tanpa mekap], mata yang nampak segar, hidung mancung seludang [haaa.. itu dah ayat buku. hahahah]. Tapi jika hanya disuruh pilih salah 1, sama ada cantik luaran atau cantik dalaman, tentu saya akan memilih cantik dalaman itu lebih penting. Tapi jika tak disuruh pilih, saya akan mengatakan cantik luaran juga penting. Cantik luaran itu ialah jaga kebersihan diri dan pakaian serta kemas. Kalo hati baik, akhlak baik, tapi baju kotor, comot, busuk tak basuh, tak mandi 6 hari... kan ke tak seimbang? Heheheh..

So, itu je la... Cantik kena seimbang. Kalo hanya ada salah 1 je, tak berapa lengkap la kan? Saya rasa saya ni biasa je. Tak la cantik sgt. Tapi orang yg selalu cakap saya cantik. Tu pun maybe sebab nak amik hati je. Ooo... bodek yer? Hahahah... Tapi saya masih berdiri di bumi yang tandus tapi nyata ini.... :p

No comments:

Post a Comment

Saper komen, dia best!

Yang Ini Juga Menarik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...