Iklan! Iklan! Sila Click!

22 February 2011

Hape Hitu Kematangan?


Tajuk yang bosan, yang konon-konon nak buat macam perbincangan serius tapi bosan. Kehkeh. Sejahteralah ke atas kamu yang membaca blog ini.....

Apa pendapatan kamu tentang 'matang'? Apa definisi matang itu bagi diri kamu?

Pendapat saya [ada ko kesah?], kematangan itu adalah seperti memandang bumi[tanah] dari tempat tinggi. Lagi tinggi ketinggian kita semasa melihat tanah, lagi luaslah permandangan yang kita nampak.

Contohnya seperti anak-anak kecil. Pandangan mereka hanya nampak apa yang berada di depan lurus sahaja sedangkan jarak pandangan tersebut terhad. Contohnya jika ada longkang 10 meter di hadapan mereka, tentu mereka tidak dapat melihatnya. Dan orang dewasa yang lebih tinggi pula, tentu akan dapat melihat jarak penglihatan yang lebih jauh..... dan nampak longkang tersebut kan? Paham tak?

Jadi, kehidupan kita ni dengan kematangan... saya gambarkan begitulah. Seseorang yang matang, akan melihat sesuatu perkara daripada ketinggian yang berbeza dengan seseorang yang tidak matang. Sebab itulah skop penglihatan orang yang matang lebih luas. Camane nak bagi contoh yer... Ermm... Susah ni. Ok, macam ni... Ketinggian tu sebenarnya boleh diterjemahkan sebagai pengalaman hidup dan ilmu pengetahuan. Makin banyak pengalaman hidup dan ilmu pengetahuan seseorang, maka akan lebih luaslah pemikiran mereka. Jadi, seolah-olah, mereka berada di tempat yang lebih tinggi.

Orang yang matang mempunyai seperti pandangan helang yg terbang tinggi dan orang yang tidak matang seperti pandangan seekor itik. Ok, macam ayam pun bleh la. Tapi kalo anak kecil duduk dalam helicopter, tu tak kira la kan? Hehehe...

Kesimpulannya... Pandangan kamu adakah seperti helang atau ayam? Atau seperti zirafah? Atau mcm kambing naik kat atas bangunan 10 tingkat? Hehehe... Ikut keadaan la kan? Ada time kematangan kita tinggi. Ada jugak time, kita bleh jadi tak matang gile vavi....

No comments:

Post a Comment

Saper komen, dia best!

Yang Ini Juga Menarik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...