Iklan! Iklan! Sila Click!

04 January 2011

Cara Nak Kira Waist-Hip Ratio

Ape ke benda plak tu? Kalo BMI tu biasa dengar kan? Haha... Saya pun baru first time dengar benda ni. [Ntah-ntah saya sorang je yang baru tau tentang 'Waist-Hip Ratio' ni. Kalo betul, malunye lah! Lalalala :p.....].

Sejahteralah ke atas kamu yang membaca blog ini... Doa saya untuk kamu pagi ini....

Ok.. Mula-mula nak tanya... Tubuh kamu berbentuk 'apple' atau 'pear'? Badan berbentuk apple tu maksudnyer... Perut kamu lebih besorrrr daripada pinggul. Bermakna, lebihan lemak menggendut di perut mu itu.... Dan badan berbentuk pear pula bererti, pinggul kamu lebih besar daripada perut. Senang citer, lelemak kamu yang berlebihan, sedang membuat perhimpunan tanpa permit di bahagian pinggul atau peha kamu itu.

Menurut kajian kesihatan... Umat manusia yang memiliki bentuk tubuh 'apple' lebih berisiko untuk mendapat pelbagai penyakit berbahaya terutamanya penyakit jantung.... *Mungkin sebab storage lemak kat bahagian atas badan dan dekat dengan jantung... Kot. Ntah le. Ini hanya teori saya. Keke.

Waist-Hip Ratio bertujuan untuk menilai kadar lemak yang tersimpan di pinggul dan pinggang kamu dan boleh jadi 'penanda aras' bagi menentukan sama ada kamu berisiko dalam kesihatan kamu atau tidak...

Haaa... Cara nak kira ialah... Ko pegi ukur lilit pinggang ko sekarang, then ukur pinggul ko plak.

1. Ukuran pinggang ;
~ Lelaki - Ukur selari dgn pusat.
~ Wanita - Ukuran ialah di antara bahagian bawah sekali tulang rusuk dan bahagian atas skali tulang pinggul.

2. Ukuran pinggul ;
~ Lelaki - Ukur selari dengan tulang pinggul yang paling tinggi.
~ Wanita - Ukur bahagian yang paling lebar di antara pinggul dgn punggung.

Bahagi ;
Dah dapat kedua-dua ukuran tersebut... sila bahagikan... No. 1 bahagi No. 2... Pastikan ukuran kedua-duanya di dalam unit yang sama. Kalau pinggang diukur dgn unit centimetre, pinggul pun perlu di dalam unit centimetre juga. Kalau inch, dua-dua pun perlu inch.

Contoh : Ukuran pinggang : 27inches/Ukuran pinggul : 36inches = 0.75


Ok.. Lepas dah bahagi... tengok keputusannya...

Apakah ratio kesihatan kamu?
Ratio yang sihat bagi lelaki ialah : 1.0 dan ke bawah.
Ratio yang sihat bagi wanita ialah : 0.8 dan ke bawah.

Jadi? Bagaimana dgn ratio kamu? Adakah kamu tergolong di kalangan berisiko?

Maklumat didapati daripada website Nestle Malaysia

No comments:

Post a Comment

Saper komen, dia best!

Yang Ini Juga Menarik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...