Skip to main content

Berkembangnya Revolusi Lobot*

Sejahteralah ke atas kamu yang membaca blog i ini...

*Lobot = Robot. [Maklumler.. baru balik kampung. Jumpa anak-anak buah yang bercakap pelat, gini ler jadinya.

Saya baru je bayar bil broadband Celcom. Secara ONLINE. Via Maybank2u. Dan juga sempat membeli airtime kredit Celcom, juga di Maybank2u. Lega rasanya.... Sebab sebelum ni, saya bayar bil Celcom kat kedai Celcom di MidValley [Kot-kot sesape yg tak tau, kedai Celcom di MidValley letaknya di depan Carrefour, seblah Derrick and Team]. -->Pengguna Celcom tegar aku ni rupanya.. wakakaka..

Saya mula menggunakan urusniaga perbankan secara online ni sejak saya beli kereta. Tapi pada permulaannya, sempat jugak la selama 6 bulan saya bayar ansuran keta saya secara tradisional iaitu dengan 'mencuri' waktu ofis, memandu ke Public Bank yang berdekatan, keluarkan duit dari ATM, isi borang menggunakan pen dan ambil no giliran kemudian tunggu sehingga no giliran dipanggil. Kemudian, pegi ke kaunter yang memanggil dan serahkan wang tunai beratus-ratus lemon bersama borang yang siap diisi. Leceh kan? Nak kuarkan duit lagi. Nak isi borang la. Amik no giliran la. Aduhh... Buang masa sungguh.

Waktu tu, semua urusan perbankan, amik masa yang sungguh lama. Katakan kamu ada urusan pindahan wang dengan 4 bank [senang citer kita ckp je la utang dengan 4 bank], Public Bank, AmBank, CIMB dan RHB Bank. Rasanya kalo kita nak gi bayar semuanya dalam hari yang sama, pada hari bekerja... lebih baik amik cuti je. Sebab nak parking keta lagi. Kawasan bank tau-tau je la kan. Sesak nyer bukan main. Nak amik no giliran lagi. Kadang2 no giliran yg kita dapat ialah 1055. No giliran sekarang adalah 1005. Pengsan nak tunggu lagi 50 orang.


Sekarang ni senang. Semua pemindahan wang bleh dibuat dalam waktu yang singkat. [kalo amik masa lama sebab internet slow, tak dapat la nak tolong kan... heheh...]. Saya bukan setakat bayar loan keta je guna Maybank2u. Bayar sewa rumah, beli prepaid, bayar utang pelajaran MARIA, bil Astro, insuran nyawa, bil credit card dan yang terbaru.... buat pembelian online. Beli baju online. Beli buku online. Senang je. Transfer2, dapat bungkusan pos. Cool huh? Bukan tu je, beli kek pun saya transfer je duit kepada penjual kek itu. Saya jual tudung, org nak bayar pon transfer2 jer.

Kemudahan ni semua memang sangat membantu. Saya sungguh suka sebab saya tak perlu lagi susah2 ke sana ke mari untuk agih-agihkan duit gaji saya kepada orang lain. Ye lah... Mana tak nya.... Duit gaji yg kita nanti-nantikan, yg kita dapat hasil dari keja gigih yg kita lakukan selama sebulan, tetiba nak kena bagi kat orang lain. Dah la nak bagi tu plak kita gak yg kena bersusah payah, berpeluh-peluh jalan kaki, naik train, naik tangga. Huuuhhh... Mencabar, mencabar. Dalam masa yang sama, keselamatan kita pon lebih terjamin bile kita mengurangkan risiko untuk dirompak sebab kita dah tak perlu bawak duit ribu-ribu dlm tangan masa nak pegi bank. Tul tak? Dan kalo nak gi shopping pun skrg ni, bawak ATM kad pon dah bleh bayar di kebanyakan pasaraya. [sila pastikan di dalam akaun anda masih mempunyai baki simpanan yang mencukupi bagi mengelakkan your waterface will be dropped in a public.]

Cara citer macam bagus je kan? Tapi perasan tak... Biler semuanya kita lakukan secara online, kita semakin kurang berurusan dgn manusia. Sebab kita dah makin jarang berjumpa dengan mereka. Kalo dulu, kita masih berurusan dgn petugas kaunter, senyum2 kambeng kat dierang. Pastu masa tunggu no giliran, bleh sembang2 dgn pelanggan lain yang juga sedang menunggu. [Padahalnya saya takde pon sembang2 kalo tunggu no giliran. hehehe.. Tapi walaucanner pun, masih lagi berada di kalangan manusia. Dikelilingi manusia. Tengok ragam manusia yg macam-macam.]. Kalo dulu, setiap bulan, kita berurusan dengan manusia seramai 20 orang, sekarang ni mungkin dah jadi 2 orang je. Tu pon kalo kalo kita pegi public toilet dan kena bayar 30sen. Tu pon kalo ader la. Kalo dulu, setiap kali nak balik kampung, time bayar tol, masih berurusan dgn manusia yg menjaga tol, tapi sekarang dah guna touch N go. Lagi skali takyah jumpa org.

Dasat kan? Makin lama makin kurang hubungan kita sesama manusia bila kita makin maju. Tapi tu la... Semua ni adalah perkara yang memang akan terjadi biler teknologi makin berkembang dan dunia makin maju. Silap2 esok, nak beli nasik berlauk pon kena beli ikut mesin je. Masuk duit, tekan butang 'Nasi', kuar nasik, then nak tambah lauk, masukkan duit lagi, tekan butang 'Ayam Masak Merah', pappppp...kuar seketul ayam dgn kuah2 skali dari mesin. Tak mustahil kan?

Susah-susah sangat nak bela kucing sebab takut nak beliau buang najis merata-rata, saya bela je robot macam ni... chinggggg!!!!

Comments

  1. bro kata kalau beli kat UEM, boleh bayar makanan guna touch n go. Another revolution.

    ReplyDelete
  2. Ye ke? Wah... Aku nak gi try la makan kat situ. Semata-mata nak try byr dgn Touch N Go. Nak ajk bro.

    ReplyDelete
  3. bior betik..smlm sy gi mcm tak perasan je ada payment guna touch n go...tak leh jd ni kena pi sekali lg...jom dak lid

    ReplyDelete
  4. Jommm Ida... Tp ari ni takleh, dah ader date. Esok plak ko cuti. Lusa la... Opss.. lupa.. lusa aku pegi gym. Minggu depan lah.. haha.

    ReplyDelete

Post a Comment

Saper komen, dia best!

Popular posts from this blog

Bolehkah Wanita Hamil Menggunakan Minyak Panas Atau Minyak Angin?

Sejahteralah ke atas kamu.. Pernah sewaktu mengandungkan Luth dulu, aku minta minyak panas di klinik untuk sapu pada pinggang aku yang sakit kerana dah semakin sarat. Semasa aku ingin mengambil minyak tersebut di kaunter ubat, nurse yang bertugas tu pesan kepada aku, pompuan mengandung tak boleh pakai minyak panas terutamanya yang berwarna hijau. Takut nanti anak jadi hijau. Aku tak sure dia cakap betul-betul ke memain. Tapi muka dia serius dan katanya lagi, itu mak dia yang pesan. Aku dah take note la kat situ pasal minyak panas ni. Tapi pasal warna hijau tu, ada kena mengena ke? Heheh. Tak pernah pulak aku jumpa manusia berkulit hijau melainkan Incredible Hulk. Wanita mengandung memang selalu la akan rasa sakit-sakit pinggang, sakit tulang punggung, bisa-bisa kaki, rasa lenguh badan dan rasa tidak selesa pada perut mungkin sebab perut bergas atau kita biasa panggil angin. Itu sebahagian je aku bagi contoh penyakit yang ibu mengandung alami.  Biasanya bila rasa sakit

Pasal Ayam Pun Nak Berkira

Sejahteralah ke atas kamu... Saya ni banyak kerenah. Ada benda-benda yang saya memang sangat berkira padahal benda tu benda remeh je. Contohnya kalau makan ayam goreng di KFC,  saya mesti akan request bahagian ayam ' wing ' dan 'rib ' kat kaunter KFC tu. Sebab part ayam yang saya suka hanya part dada dan ke atas je. Wing tu semua tau la adalah kepak ayam bukan kepak biri-biri . Rib plak saya tau ramai yang tak biasa guna perkataan rusuk tu. Saya ni, kalau dapat bahagian ayam yang saya tak suka, saya boleh badmood 44 hari. Sama jugak kalau makan kat restoren biasa. Kalau mula-mula saya nak makan ayam, tetiba tengok ketul-ketul ayam yang tinggal tu semua part yang daging lembik, saya sanggup tukar makan ikan. Saya tau ramai yang suka part pinggul ayam sebab dagingnya lembut dan rasa ayam lebih terasa kat bahagian situ. Bukan la takleh makan terus. Cuma kurang suka je. Yang penting ayam tetap ayam. Ye tak.  Korang jangan le kata saya berlagak + memilih + cerewet w

Panggilan Manja Geli-geli Sewaktu Bercinta

Sejahteralah ke atas kamu yang membaca blog ini... Pernah bercinta kan? Bleh tanya skit? Kamu panggil pasangan kamu dengan panggilan apa? Nama dia? Atau nick name mcm 'Bunny', 'Cutie', atau 'si comel' atau 'handsome'? Hehehe... Best kan bercinta ni. Sebab boleh tergedik-gedik dan ada orang layan. [Owhh..miang nya statement ku ini....] Ada banyak panggilan-panggilan manja untuk pasangan-pasangan bercinta. Dan semuanya terpulang la kepada tahap gedik dan miang masing-masing kan? Ok, meh la baca apa benda yang aku merepek tentang panggilan-panggilan manja ni; 1. Sayang - Panggilan yang paling tipikal dan paling banyak orang guna utk panggil pasangan mereka. Kadang2 kalo orang melatah pun, panggil kita sayang gak kalo kita dah buat dia terkejut. Kehkeh... Tapi best je kalo org panggil kita sayang. Rasa mcm lembut dan disayangi... Tahap gedik : 80% 2. Ayang - Ni lebih kurang mcm panggilan 'sayang' gak, cuma dlm versi pelat dan lebih manja lagi. Saya