Iklan! Iklan! Sila Click!

15 June 2010

Adakah Kurang Sopan Kalo Terdengar?

Sejahteralah ke atas kamu yang membaca blog ini.....

Tips bulan ini;

Biadap atau tidak jika anda mendengar perbualan orang lain?


Jawapannya : Ya... dan tidak...

Kalau kamu sedang duduk di tempat kamu. Tiba-tiba ada seseorang menjawab panggilan telefon di meja sebelah kamu dan bercerita dgn sekuat-kuat petir dan kamu tidak dapat tidak daripada mendengar setiap bicara yang dikatakan beliau... MAKA, itu tidak salah. Sudah tentu kamu manusia biasa. Dah tu kalau orang tu bercakap kuat sangat, walaupun kamu dah tutup telinga guna kertas Double A yg digentel jadi bulat pun masih lagi dengar, jadi itu bukan salah kamu la. Siapa suruh orang tu bercakap kuat -kuat? Kdg2 dlm dilemma jugakan? Bila kita memang tak hingin nak tau hal dia, tapi dia cerita kuat gila. Sampai nak tercabut gigi dia, punya le kuat dia bercakap. Dah tu, kita tak boleh buat apa2 la. Terpaksa la dengar cerita dia walaupun kita langsung tak minat nak dengar.

TAPI, menjadi kesalahan pula jika perbualan itu sangat perlahan dan kamu memang sengaja pasang telinga [eavesdropping] utk menyebuk dan nak tau gossip. Tu memang biadap la. Contohnya kalo kamu sedang menunggu bas dan duduk di sebelah kamu ketika itu adalah 2 orang remaja yang sedang berbual tentang gossip kat sekolah tetapi dgn volume suara yg minimum, kamu buat-buat sibuk main henfon tapi sebenarnya kamu curi-curi dgr gossip yg mereka katakan itu. Owwh... Itu mmg tak sopan. Atau pon tgh makan kat restoran pastu ader satu pasangan kekasih tgh bergaduh, tp dlm keadaan suara yg terkawal, kamu siap pindah meja yg paling dekat dgn dierang semata-mata nak tau dierang gaduh pasal apa. Woi... Penyebuk giler dah tu. Takder keja lain ke gamaknya??

Jadi, itu aja donk! *Mcm semua org dah tau je kan fakta-fakta yang saya beri ni? Hahaha... Nasib le ko. Aku dah takde idea nak tulis apa.
Sekian... Dahhh....

*Diambil daripada buku 'The How Rude! Handbook of Friendship and Dating Manners. Tulisan Alex J.Packer, Ph.D.

No comments:

Post a Comment

Saper komen, dia best!

Yang Ini Juga Menarik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...