Skip to main content

Tip-tip Membeli-belah : Yey! Beli Baju Baru

Sejahteralah ke atas kamu yang membaca blog ini....

Membeli-belah. Lepas beli, kiter blah.

Seronoknya membeli-blah. Nak-nak time duit tgh berkepuk. Tambahan plak bila ada byk masa lapang nak buat pilihan terbaik bg membeli brg2 yg kita dah lama kempunan nak beli. Wah... Syiokk...

Nak membeli blah takder masalah. Duit kamu. Harta kamu. So, sukati la nak spend byk mana pun. Tapi kalo nak shopping baju/pakaian... Kat sini saya ader beberapa pedoman utk kamu supaya kamu tak membazir tak tentu hala;

Tips membeli pakaian baru!

1. Kalo bleh, cuba elakkan daripada membeli terlalu byk baju dlm masa sehari. Mcm la esok dah kiamat. Mentang-mentang duit berkepuk, kamu belasah beli baju sampai 20 pasang pada hari yang sama. Seelok-eloknya, sehari beli 1 je. Kalo dah tak dpt tahan sgt, baru la beli 2. Bukan apa... Membeli terlalu banyak baju dlm satu masa, bermakna anda tidak memberikan hak yang adil terhadap baju-baju tersebut. [Baju pon ader hak keadilan ke??? Hehehe]. Sepatutnya baju baru perlu dapat extra attention dari kita. Kena pakai dan syg dia lebih. Tapi kalo ader 20 baju baru, nnt susah nak beri attention. Ingat! Pakaian baru kamu berhak mempunyai nasib yg lebih baik. Ngeee...

2. Semasa membeli-blah, jangan lupa.... Fesyen adalah satu proses perubahan. Maksudnyer, walau canner fofuler skali pon sesuatu fesyen tu waktu kamu membeli-blah, fesyen tu akan berubah esok lusa. Jadi, kalo kamu memang teringin sangat nak memiliki pakaian dgn fesyen terkini pada waktu tu, jgn plak kamu beli pakaian untuk tukar isi perut seluruh almari kamu dgn fesyen tu je semata-mata. Nnt mana tau fesyen dah berubah, kamu nak kena tukar lagi skali isi kandungan almari kamu dgn fesyen selepasnya? Huhh... Bankrupt tokey sabun. [Contohnyer fesyen kaftan. Atau baju bareback yg popular skrg. Tapi esok lusa blum tentu lagi akan popular.]

3. JANGAN benarkan sesiapa pon mempengaruhi anda dalam membuat pilihan tentang pakaian mana yang perlu kamu beli. Tak kira la org yang tersayang, atau kawan baik kamu sendiri. Kamu beli je apa yg kamu suka. Kecuali la kalo kamu sendiri yg minta pendapat. Tp kalo kamu tak minta pendapat pun, org lain tetiba nak kata 'eh, naper pilih kaler purple? Kan warna hijau serindit ni lagi cantik?'. Well.... this is your outfit, after all. Jadi, pedulikan mereka yg dengki dgn pilihan kamu.

4. Tip yg ke-4 ni takder kaitan sgt dgn membeli belah. Saja nak menyelit kat sini. Hahahah. Sunglasses memang nampak stylo kan? Sungguh cool bila kita pakai sunglasses. TAPI.... Pastikan kita hanya pakai sunglasses di kwsn outdoor sahaja. Kalo pakai sunglasses indoor.... owhhh.... mengharukan. Nampak pelik dan tak logik. Sbb dah nama pun 'SUN' glasses. Nak halang dr matahari je Kak Bedah oii... Yang ko pakai masa tgh bershopping dlm shopping complex tu apa ke hei?.......

5. Kalo nak shopping baju, lebih afdal rasanya jika kamu memakai pakaian yang berbutang di depan supaya senang kamu nak try byk2 baju. Dan bagi pompuan yang tak pakai tudung, style rambut utk hari itu, buat la se simple yang boleh. Dan yang bertudung plak, takyah le nak pakai tudung belit2 semasa nak bershopping baju[then siap buat reben lagi, then last skali tudung tu nampak mcm balung ayam ]. Nnt tak la serabut sgt nak belit tudung setiap kali tukar2 baju kat byk2 kedai. Ye dok?

6. Last skali, beli la baju yang betul2 berbaloi. Jgn beli yang mahal, tapi tak selesa dipakai, kemudian terus biar je jadi anak tiri kat dlm almari tu. Kan dah rugi.

Ok... Itu aje la buat masa ni. Ader byk lagi tips yang ingin saya kongsikan. Tapi lain kali la... Ader urusan penting nak buat ni. Good luck with your shopping spree.

Comments

Popular posts from this blog

Bolehkah Wanita Hamil Menggunakan Minyak Panas Atau Minyak Angin?

Sejahteralah ke atas kamu.. Pernah sewaktu mengandungkan Luth dulu, aku minta minyak panas di klinik untuk sapu pada pinggang aku yang sakit kerana dah semakin sarat. Semasa aku ingin mengambil minyak tersebut di kaunter ubat, nurse yang bertugas tu pesan kepada aku, pompuan mengandung tak boleh pakai minyak panas terutamanya yang berwarna hijau. Takut nanti anak jadi hijau. Aku tak sure dia cakap betul-betul ke memain. Tapi muka dia serius dan katanya lagi, itu mak dia yang pesan. Aku dah take note la kat situ pasal minyak panas ni. Tapi pasal warna hijau tu, ada kena mengena ke? Heheh. Tak pernah pulak aku jumpa manusia berkulit hijau melainkan Incredible Hulk. Wanita mengandung memang selalu la akan rasa sakit-sakit pinggang, sakit tulang punggung, bisa-bisa kaki, rasa lenguh badan dan rasa tidak selesa pada perut mungkin sebab perut bergas atau kita biasa panggil angin. Itu sebahagian je aku bagi contoh penyakit yang ibu mengandung alami.  Biasanya bila rasa sakit

Pasal Ayam Pun Nak Berkira

Sejahteralah ke atas kamu... Saya ni banyak kerenah. Ada benda-benda yang saya memang sangat berkira padahal benda tu benda remeh je. Contohnya kalau makan ayam goreng di KFC,  saya mesti akan request bahagian ayam ' wing ' dan 'rib ' kat kaunter KFC tu. Sebab part ayam yang saya suka hanya part dada dan ke atas je. Wing tu semua tau la adalah kepak ayam bukan kepak biri-biri . Rib plak saya tau ramai yang tak biasa guna perkataan rusuk tu. Saya ni, kalau dapat bahagian ayam yang saya tak suka, saya boleh badmood 44 hari. Sama jugak kalau makan kat restoren biasa. Kalau mula-mula saya nak makan ayam, tetiba tengok ketul-ketul ayam yang tinggal tu semua part yang daging lembik, saya sanggup tukar makan ikan. Saya tau ramai yang suka part pinggul ayam sebab dagingnya lembut dan rasa ayam lebih terasa kat bahagian situ. Bukan la takleh makan terus. Cuma kurang suka je. Yang penting ayam tetap ayam. Ye tak.  Korang jangan le kata saya berlagak + memilih + cerewet w

Panggilan Manja Geli-geli Sewaktu Bercinta

Sejahteralah ke atas kamu yang membaca blog ini... Pernah bercinta kan? Bleh tanya skit? Kamu panggil pasangan kamu dengan panggilan apa? Nama dia? Atau nick name mcm 'Bunny', 'Cutie', atau 'si comel' atau 'handsome'? Hehehe... Best kan bercinta ni. Sebab boleh tergedik-gedik dan ada orang layan. [Owhh..miang nya statement ku ini....] Ada banyak panggilan-panggilan manja untuk pasangan-pasangan bercinta. Dan semuanya terpulang la kepada tahap gedik dan miang masing-masing kan? Ok, meh la baca apa benda yang aku merepek tentang panggilan-panggilan manja ni; 1. Sayang - Panggilan yang paling tipikal dan paling banyak orang guna utk panggil pasangan mereka. Kadang2 kalo orang melatah pun, panggil kita sayang gak kalo kita dah buat dia terkejut. Kehkeh... Tapi best je kalo org panggil kita sayang. Rasa mcm lembut dan disayangi... Tahap gedik : 80% 2. Ayang - Ni lebih kurang mcm panggilan 'sayang' gak, cuma dlm versi pelat dan lebih manja lagi. Saya