Iklan! Iklan! Sila Click!

14 December 2012

Saya. Hari Ini.

Sejahteralah ke atas kamu...

Tudung aku kaler merah tak matching dgn corak baju. Ni sebab malas nak cari tudung purple.

Saje nak tunjuk perut. Usia kandungan 26 minggu. Bersamaan 6 bulan 2 minggu.

Bila perut dah makin besar ni, dugaannya ialah bila asyik nak buang air kecik je. Lepas tu kalo kat umah plak, yang ada hanya tandas cangkung. Memang seksa nak mencangkung dengan perut kembung. Itu baru je besar ni. Kalo dah 7,8 bulan nanti ntah cemana nak mencangkung. Mengandung ni memang sangat mencabar. Sebab tu la.... Allah kurniakan kebolehan mengandung tu kepada wanita ye tak? Kalo lelaki la yang mengandung, rasanya tak ramai sangat bayi yang sempat lahir. Mesti ramai yang gugurkan kandungan sebab tak tahan alahan, tak tahan beban yang dibawa. Lelaki kan aktif, suka bersukan. Cemana nak main futsal kalo mengandung? Kan? Kan? Sama jugak macam Allah kurniakan kuasa untuk menjatuhkan talak kepada kaum lelaki. Kalo pompuan la yang ada kuasa jatuhkan talak tu, memang ramai le lelaki jadi duda. Pastu pagi cerai, petang kang nak baik balik. Kan? Kan? Percaturan Allah itu sungguh cantik kan? Allah tahu kat kesabaran wanita kat bahagian mana, dan Allah juga tahu kesabaran lelaki tu kat bahagian mana. Lelaki dan wanita sama-sama ada sifat sabar yang berbeza.

32 comments:

  1. Salam lyd..
    wah dah semakin tembun..heheh..tuh blom lg 8 bln..(sedapnya ngata lyd)..hehe...betul tuh kalau laki ngandung mmg parah..diorang nie kan pengasar..tiba2 jd lemah pulak..haru kan..

    ReplyDelete
  2. kalo kat kampung mertua saya beli kerusi plastik yang sandar kat kedai makan tu, potong separuh kaki kerusi tu jd pendek sikit...kat tempat duduk tebuk lubang besar sikit..so kalo sape2 ngandung...nak memerut...gune je kerusi tu......boleh sandar2....kalo x pakai simpan utk keturunan yang lain pule..hehe..jimat tak yah nak buat toilet duduk tu..hehehhehe..

    ReplyDelete
  3. err..pendeknya entry ko kali ni..hehehe

    tapi betul la..aku terimagine kalau lelaki yg mengandung n perempuan yg jatuhkan talak, agaknya mesti populasi tak berkembang..duda ramai, tapi xde anak..kehkeh

    ReplyDelete
  4. takyah cangkung...berdiri jer kalau dah masuk 8 nnt...nnt dah cangkung tak dapat nak berdiri balik. cramp

    ReplyDelete
  5. comelnye makyong ni... hehehe... berat dah bape ni awk? saya berat dah 72.9kg.. smlm baru timbang... lepas tu badan dah cubby sangat ni.. alahai sian nak jalan pun susah.. hahahaha.. bab buang air kecil tu.. alhamdullillah.. saya still ok.. gamaknya sbb baby songsang kan.. so rambut bayi jauh dari kedudukan rahim.. so buatkan saya tak selalu buang air.. tak mcm sebelum2 ni.. bila buang air kecil tu banyak kali, org cakap sbb terkena gesekan kepala baby.. hmmmm so far skrg ni malam2 tak nyenyak tido.. gamaknya sbb dah masuk ke peringat tak boleh tido.. sabo jer ler.. usia kandungan dah 34 minggu maknanya waktu2 berjaga2.. kena banyak berwaspada takot ada constaction yg tak di kenalpasti melanda.. huhuhu.. walaupun anak ke4 kan.. tapi setiap anak ada jenis2 constaction berlainan.. sbb saya tak penah sakit kat rumah or ofis.. doctor tangkap masuk wad, lepas tu baru sakit.. hahahaha.. bley camtu plak kan.. 3 anak kena paksa bersalin.. so sakit di paksa2.. bukan original.. hmmm

    ReplyDelete
  6. besaunye perut ko..anak lelaki ni..hahaha..pandai2 je aku kan..:P

    p/s : kalau laki peknen..huh..sebelum tu, ramai la laki kene rogol..hahaha

    ReplyDelete
  7. Assalam Lyd,
    mamavogue dah buat entry khas utk Lyd :)
    Sila baca dengan kadar segera..hahaha

    ReplyDelete
  8. Barang baby dah ready Lyd? Tudung kaler merah tu pun ok dgan baju purple tu..sekarang dah trend baju dan tudung warna kontrast..tudung merah, baju biru,,tudung oren, baju hijau..tapi kak zan tak berani pulak mencoba!

    ReplyDelete
  9. saya masa pregnant pun guna tandas cangkuang. alhamdulillah... ok lg. cuma time dah bersalin kalau tandas cangkung mmg sakit sikit la.

    ReplyDelete
  10. Tak boleh bayangkan jika JR yg mengandung...tentu istri bertambah sayang kerana perut cik abang dah bersayap dan kembang...

    ReplyDelete
  11. Lyd seperti membaca pemikiran saya...pernah terdetik nak suh Lyd bergambar dengan kandungan sekarang...tak perlu suruh..Lyd menyerah diri..hehehe....seronok baca entry ibu mengandung ni..

    ReplyDelete
  12. moga kandungan mu sihat hingga ke saat kelahiran nya nnt amiin...

    ReplyDelete
  13. salam lyds
    Jaga kesihatan sis.makan yg teratur dan berkhasiat.tidur yg cukup dan zikir slalu..

    ReplyDelete
  14. comelnya perut :) suka tengok ibu mengandung ni....berseri-seri.


    setuju dengan entry ni...kita da dicipta sebaik2nya....masing2 baik lelaki baik perempuan ada keistimewaan dalam kesabaran masing2... :)

    ReplyDelete
  15. betul tu..lagik satu.. daya tahan wanita menahan sakit lebih tinggi dari lelaki, sebab tu Allah bagi wanita yg melahirkan anak..bukan lelaki.. kalau lelaki camnelah gamaknye..heheh.. salam perkenalan:)

    -simply moi-

    ReplyDelete
  16. Ooo..mcm tu ya. Hehe..saya tak terfikir psl toilet tu. Penting jugak toilet duduk ni ya.

    Gamba ni kena print, kenangan mengandung sulung. :)

    ReplyDelete
  17. saya ni bila tengok orang mengandung je dan2 meloya..apasal entah.hahha

    ReplyDelete
  18. kakak aku dlu ada beli kerusi "spesel" utk buang air kat tandas cangkung. tp kat mana dia beli, aku x tau la. try la cari kot2 jumpa. senang nak membuang nnt.

    ReplyDelete
  19. betul2.. sbb perempuan nih tahap kesabaran dan naluri dia tinggi... jaga diri leklok akak... :)

    ReplyDelete
  20. hi kak lyd! moga moga akak nyer "perjalanan" berjalan lancar xda hal sgt... :)

    ReplyDelete
  21. salam kak.. dah 6 bulan.. wa.. alhamdulillah.. :)

    kene buat tandas dudukla plak lepas ni.. prepare tuk anak2 yang seterusnye.. dan prepare tuk time kite tua nanti.. kat umah lady ade dua jenis toilet.. toilet cangkung dan duduk.. :)

    ReplyDelete
  22. bila baca kata2 awk ni.. betul gak kan.. rupanya aturan allah tu dah tepat & bersesuaian dgn umatnyer...

    *** hi,hi,... jelas kelihatan seri ibu mengandung.. bkn sng nk tgk pic awk ni... tp percayalah..bila baby dh keluar nanti..mesti sebolehnyer setiap saat nk rakam aksi dia... hari2 nk ambik gambar ank.. esspecially bila dia blh lakukan sesuatu y baru.. mmg xpernah bosan...

    ReplyDelete
  23. makin berseri2 gitu.. memang gitu juga yang akak rasa.. wanita patut bangga...

    ReplyDelete
  24. eh btl, bila dh masuk 6 bulan nie susahnya la hai nak duduk kat tandas mencangkung tue..xselesa sgt

    ReplyDelete
  25. Wahhh comelnyer... :)

    Myra suka tengok pompuan mengandung, dan saat tu akan terdetik - bila la aku nak merasai pengalaman indah tersebut.. .:)

    ReplyDelete
  26. hahh akak. makin cantik lak ngandung2 ni kan? hehehehe. jaga diri kak. maaf. sibuk sangat saya skang. hehe.

    akak, boleh saya mintak n0 akak?

    ReplyDelete
  27. perut dh besa.. nnt adik cpt2 besa n cpt2 klua ok..bleh geng ngan abang apip ngn abang ayiq..
    merah pepel..colour bloking la tu kunun..hahaaaa..

    ReplyDelete

Saper komen, dia best!

Yang Ini Juga Menarik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...