Iklan! Iklan! Sila Click!

10 December 2011

Orang Cina Tak Puashati

Sejahteralah ke atas kamu...

Privilege yang orang Melayu terima selalu menimbulkan rasa tidak puashati di kalangan kaum Cina dan India di Malaysia. Maaf banyak-banyak, entry ini bukan bersifat perkauman. Tolong baca sampai habis sebelum buat conclusion. Please? Would you? Thanks.

Untuk orang-orang Cina, tak perlu cemburu dengan keistimewaan yang diterima oleh orang Melayu. Saya bercakap dengan beraninya tentang ini sebab saya sangat yakin, dengan rasa tidak puashati itulah yang memajukan bangsa Cina di Malaysia. Betul tak? Bila mereka dianaktirikan, bila mereka diketepikan mereka akan menjadi lebih berusaha untuk terus survive. Mereka rajin, tak seperti bangsa Melayu yang biasanya sangat bersifat tidak rajin untuk memajukan diri sendiri. Orang Cina menguasai perdagangan di Malaysia melebihi semua bangsa lain. Bukankah itu sesuatu yang boleh dibanggakan?

Cuba tengok, dengan kesitimewaan yang Melayu terima, bangsa Melayu tak maju-maju pun. Kalau orang Melayu ada kedai gunting rambut berkapasiti 3 orang dalam satu-satu masa, orang Cina ada salon besar yang pelanggannya pun ramai Melayu. Dan banyak syarikat-syarikat orang Cina, pekerjanya adalah Melayu. Maknanya, Cina lebih maju.

So, orang Cina tak perlu cemburukan keistimewaan orang Melayu yang hanya melemahkan dan melekakan ini. Kita ni rakyat satu negara, saling memerlukan antara satu sama lain. Harap-harap, kita semua akan aman dan saling menghormati.Peace Chinese. Peace Indian.

13 comments:

  1. betui sangat!

    sgt risau sgt kalau ada
    org melayu yg lebih berjaya
    kerana mereka pun guna org cina
    sebangai mentor :)

    ReplyDelete
  2. Agak2nya apa resipi supaya nak bg org melayu pun jd rajin dan kedepan mcm kaum cina dan India? Mgkn sikap adalah yg dpt mengubah sesuatu kaum itu.

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum lydi...betul tu jgn lah kita hidup bermusuhan antara bangsakn...kitakn 1 Malaysia...:)

    ReplyDelete
  4. budak cina kelas aku jeles kat aku sebab aku ada kpop's stuff je hahhaa

    ReplyDelete
  5. berapi-api ni..
    aduhh temercik ckit tebako bulu idung.. hehehe,,..

    ReplyDelete
  6. kita saling bergantung antara satu sama lain especially bab makan. hahahah aku lapar ni pagi ni nak cari tosey

    ReplyDelete
  7. Ati Masrif : Mmg org cina bleh jadi mentor dlm perniagaan.

    Dalila : Mekasih!

    Azekzk : Resepi nak melayu rajin, bila mereka tak ditatang bagai minyak yg penuh. Baru mereka lebih rajin berusaha.

    Maszull : kan? kita tak best la kalau ada rasa tak puas hati ni.

    ekabukanmakcikkau : Kpop stuff tu boleh beli apa. Sape suh dierang kedekut kan?

    nur Muhammad : manade berapi. Biasa je.

    EmpayarUtama : Sangat betul. Kita saling memerlukan. Kalau takde org cina, melayu nak beli barang pun susah. Kalau tak de melayu, org cina bisnes susah nak laku. Kalau takde org indian, kita nak makan tose kat mana lagi.

    ReplyDelete
  8. betul2..
    sebab melayu terlalu dimanja.. tu pun x bersyukur lagi..

    tp lady tetap nak dimanja.. hehehe..

    ReplyDelete
  9. Risaukan masa depan org melayu di Malaysiadi masa akan dtg...

    ReplyDelete
  10. LadyBird : Mmg best dimanjai. Siapa pun suka. CUma sikap nnt akan jadi tak maju kot. Kot la. hehe.

    Rayban : InsyaAllah lama2 nnt org melayu akan sedar. Harap-harap anak2 kita la nanti.

    ReplyDelete
  11. orang cina walaupun dari segi ekonomi dah jauh meninggal kan melayu, tp dieorang tetap xberpuas hati ngan org melayu.. nape ek

    ReplyDelete
  12. Taufiq : Rasanya sebab dierang rasa dianaktirikan. Melayu kan senang nak masuk U. Nak buat Loan. Nak masuk keja kerajaan. Semua Melayu kan? Jadi, CIna dan India selalu tak dpt kemudahan tu. Sbb tu dierang tak puashati. Tapi secara mereka tak sedar, bila mereka tak dpt tu, mereka akan berusaha lebih gigih. Secara tak langsung, bangsa mereka maju. Betul tak? Tgk la Melayu skrg kat mana. Kan?

    ReplyDelete

Saper komen, dia best!

Yang Ini Juga Menarik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...