Iklan! Iklan! Sila Click!

20 May 2011

Saya Tak Mengumpat, Hanya Bercerita Tentang Perkara Yang Benar Saja.

Sejahterlah ke atas kamu...

Manusia memang suka mengumpat. Tak kira lelaki atau perempuan. Yang lelaki, bila mengumpat taknak mengaku mengumpat, tapi mereka panggil mengutuk. Yang perempuan pulak, bila mengumpat juga tidak mengaku mengumpat tapi mereka panggil perbuatan mereka itu 'menceritakan hal yang benar'.

Padahalnya... tak kira la apa jua nick name yang kamu nak bagi kepada perbuatan itu, nama sebenarnya tetaplah mengumpat. Faham? Di ulang! Mengumpat! Apa mereka ingat kalau mengumpat berdosa, jadi mengutuk itu tidak berdosa? Dapat pahala? Haaa... Fikir la.

Mengumpat itu... adalah apabila kamu berkata sesuatu keburukan yg benar tentang seseorang di belakang mereka dan jika perkara tersebut di dengari oleh orang yang kita mengata itu, mereka akan bersedih hati atau sakit hati atau kecewa. Memang betul pun, kamu cerita 'tentang perkara benar', tetapi itulah yang sebenarnya mengumpat.

Dan jika kamu berkata sesuatu keburukan yang tidak benar tentang seseorang pula, maka... itu adalah fitnah. Dosa kedua-dua nya ini amatlah berat. Bahkan lebih teruk daripada dosa berzina. huhu... Ye lah.. jika berzina, dosa itu adalah di antara manusia dengan Allah. Tetapi jika mengumpat, dosanya hanya akan diampunkan jika telah minta maaf daripada orang yang diumpat itu. Sedangkan mengumpat itujuga lebih mudah untuk kita lakukan berbanding zina.

Tapi, kalo mengumpat pemimpin yang zalim macamana? Huhu... Atau mengumpat artis yang tak senonoh? Jadi, kesimpulannya... Marilah jaga lidah ye Lida. *Saya tak kata saya langsung tak mengumpat. Tapi cuba la, kurang-kurangkan. Dan lupuskan terus lagi bagus. :)

No comments:

Post a Comment

Saper komen, dia best!

Yang Ini Juga Menarik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...