Iklan! Iklan! Sila Click!

19 January 2011

Ada Apa Dengan Limau Mandarin?

Sejahteralah ke atas kamu yang membaca blog ini....

Rakyat Malaysia ni memang saling sokong menyokongkan? Contohnya sewaktu bulan Ramadhan, orang Islam yang puasa, tapi penganut agama lain pun turut serta berebut beli kuih kat bazaar Ramadhan. Waktu cuti Deepavali atau Thaipusam bukan setakat penganut agama Hindu yang berebut balik kampung, penganut agama lain pun sama naik je berebut nak ambil cuti tambahan utk balik kampung. Macam tu juga dgn Tahun Baru Cina. Bukan orang-orang Cina je yang beriya nak makan limau, dengan saya-saya skali beriya. Siap beli sekotak kat Carrefour untuk dilahap seorang diri. Kehkeh. Lagipun saya memang suka makan limau. Cuma bile Tahun Baru Cina ni, bertambah lah suka sebab banyak dan kat mana-mana pun bleh nampak limau mandarin.... Mana bleh jadi kalau tak beli.

Tapi, kenapa limau mandarin? Apa rahsia di sebalik kesyahduan memakan limau mandarin tersebut? Adakah kerana mereka [limau-limau itu] murah? Atau kerana mereka mudah ditanam? Atau kerana kebetulan musim limau mandarin sama dengan Tahun Baru Cina? Why? Why? Why???? Tim kayyyyy aaaaaaa???????? [bertanya dengan nada suara yang tinggi sambil melutut, kepala mendongak ke langit, badan mendada dan tangan depangkan ke atas dan membuat muka confuse gile.. huhu..]

Jekjan yang ringan mulut bertanya dengan vendor kami, Ramona, yang duduk bersebelah workstation beliau. Menurut Ramona... limau di dalam bahasa cina di sebut 'kam'. Sebutan tersebut sama dengan sebutan utk emas di dalam bahasa cina yang juga disebut 'kam'. Cuma bezanya daripada segi ejaan pada penulisan sahaja. [Sorry tak dapat bagi contoh, sbb saya tak pandai tulis cina. Cakap cina saya pandai la.. "Cina..cina.." Kehkeh.]. Oleh itu, orang-orang cina menggunakan limau mandarin sebagai simbolik 'emas'.

Haaa.. Itu je la. Best kan entri ni? Informative gile. Hahahaha...

No comments:

Post a Comment

Saper komen, dia best!

Yang Ini Juga Menarik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...