Iklan! Iklan! Sila Click!

13 May 2010

Kalo Kamu Nak Tau...

Sejahteralah ke atas kamu yang membaca blog ku ini.....

Smlm, kawan saya cerita.... Ader sorang kwn dia yg keja dalam bidang logistik yg selalu dpt projek utk angkat sampah di sekitar KL ni, citer kat dia mcm ni.... "Sebenarnya..... Hurrrmmmm [sila tarik nafas dalam² and be ready...] kalo nak dikirakan berapa banyaknyer kes yang dia boleh laporkan kepada polis berdasarkan apa yang dia jumpa masa angkut sampah... jawapannya ~memang dah tak terkira!~ Terlalu byk. Jumpa tangan. Jumpa kaki. Jumpa anggota badan. Jumpa bayi. Yang reput. Yang masih elok."
*ayat sebenar telah diolah oleh saya utk diringkaskan dan disesuaikan dgn Salida Di Alam Maya ni.

Dah mcm Astro. Macam-macam adaaaaa..... Itu pun hanya sebahagian yang dia jumpa. Yang dia nampak. Yang dah reput, atau yang 'cover baeekkkk punyer' tak termasuk lagi. Helloooo.... Ni cerita kat Malaysia tauuu. Negara yg kamu tinggal ni. Bukan negara org lain. Bukan kat Singapore, atau Denmark [ceh, mentang² skuad badminton negara menang dgn Denmark. Sajer nak menyelit nama Denmark. hoh hoh hoh].

Ye la... Kamu mmg la tak kisah ye tak. Sbb yg mati kena bunuh tu bkn sedara-mara kamu pun. Bkn pula keluarga kamu atau kawan² kamu. Dan yg paling dekat, diri kamu sendiri.. Betul tak? So, takyah la kamu fikirkan sgt. Kan? Malaysia nak jadi apa pon, biarlah.. Asalkan kamu, keluarga kamu, kwn² kamu dan org² penting di sekeliling kamu SELAMAT.

Bleh ke fikir mcm tu? Tak selfish ke kita ni? Dan kalo kita tak selfish, mana buktinya? Apa usaha kita utk memastikan semua tu tak terjadi kat org² kesayangan kita? Pendapat saya.... Lebih baik kiter mencegah. Drpd mengubati. Jom la... Sama² fikirkan ye sahabats. Fikir la tentang anak² kamu. Adik² kamu. Anak² saudara kamu. Yg akan jadi generasi akan dtg. Fikir canner nak cegah semua jenayah, maksiat, dah masalah Soooo.... SIAL kat Malaysia ni. Fikirkan supaya satu hari nnt, kita boleh jamin biler anak kiter kuar umah pagi, dan pulang ke rumah dgn selamatnyer pada ptg hari. Ok? Peace.

No comments:

Post a Comment

Saper komen, dia best!

Yang Ini Juga Menarik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...