Iklan! Iklan! Sila Click!

06 May 2016

Pakej Rawatan Selepas Bersalin Natalis Mothercare

Sejahteralah ke atas kamu.....

Aku masih di dalam tempoh berpantang. Saat aku menaip entry ini, baru hari ke 13 aku berpantang.

Sewaktu di awal kehamilan aku dulu, aku dah berbincang dengan suami untuk mengambil pakej rawatan selepas bersalin untuk aku. Aku telah merancang untuk berpantang dahulu di rumah sendiri sebelum balik berpantang di kampung. Tujuannya ialah untuk berurut dan untuk bagi badan aku lebih sihat sebelum berpantang di kampung. Di kampung agak susah untuk cari tukang urut. Kalau ada pun perlu dijemput dan dihantar. Lagipun aku memang perlukan bantuan untuk memakai bengkung, dan bertungku. Aku malasss nak buat sendiri semua tu. Aku perlukan bantuan untuk orang lain lakukan untuk aku.

Pakej rawatan yang aku pilih ialah daripada Natalis Mothercare, pakej Puteri selama 7 hari. Pakej Puteri ini adalah pakej lengkap stay-in, bermaksud rawatan lengkap dengan semua barang-barang disediakan oleh pihak Natalis Mothercare. Stay-in bermaksud confinement lady daripada Natalis Mothercare tinggal di rumah pelanggan selama tempoh yang diambil.

Di dalam pakej Puteri yang aku telah ambil, rawatan yang diberikan ialah:

1. Sauna sebanyak 14 kali (dua kali setiap hari, pagi dan petang)
2. Mandian herbal sebanyak 7 kali (sekali sehari setiap pagi)
3. Urutan selepas bersalin 7 kali (sekali sehari setiap pagi)
4. Bertungku seluruh badan 14 kali (dua kali sehari, pagi dan petang)
5. Pemakaian bengkung, dibantu sepenuhnya oleh confinement lady (dua kali setiap hari). Bengkung diberikan oleh pihak Natalis Mothercare. Bersama ubat tampal perut (tapel)
6. Pemakaian stokin dengan param (ubat tampal tapak kaki), dipakaikan oleh confinement lady.
7. Mengemas rumah (termasuk permainan anak, menyapu sampah seawal jam 5 pagi, mengemas katil dan tugas-tugas rutin kerja rumah.
8. Membasuh baju aku dan baby. Tapi confinement lady aku tak berkira kerja, baju Luth dan baju suami aku pun dia tlg basuh termasuk tolong lipat sekali.
9. Memasak masakan berpantang. Again, tak berkira kerja, dia tolong masak sekali untuk suami aku.
10. Mandikan bayi 2 kali sehari.
11. Urutan bayi 2 kali sehari
12. Tuam bayi kali sehari

Itu adalah tugas-tugas yang telah dilakukan oleh confinement lady yang aku upah. Harga? Ye aku tau ramai yang nak tahu harga pakejnya. Pakej yang aku ambil ni harganya RM1899. Bukanlah satu harga yang murah bagi aku. Aku kumpul duit gaji setiap bulan untuk bayar pakej ni. Aku declare la siap-siap supaya jangan ada yang anggap aku ni orang kaya. Dan aku tak gunakan duit suami pun untuk bayar pakej ni. Hanya keizinan dan restu suami sahaja yang aku harapkan. Alhamdulillah walaupun nampak macam mahal, tapi sebagai seorang wanita yang dah lalui pahit getir mengandung dengan alahan teruk, kemudian melalui sakit bersalin yang tak mampu nak dijelaskan, aku rasa sangat berbaloi ambil pakej ni dan memang badan aku deserved it! Seperti reward untuk diri sendiri. Pakej memanjakan diri sendiri.

Antara pakej stay-in dengan everyday-visit yang mana lebih baik?
Ada perkhidmatan rawatan berpantang ni yang confinement lady tidak tinggal di rumah pelanggan. Dia akan pergi dan pulang setiap hari. Bagi aku yang sudah mengambil pakej stay-in, pastilah aku rasakan stay-in lebih baik untuk aku. Walaupun pada mulanya aku ragu-ragu juga nak benarkan orang asing yang tidak pernah aku kenali untuk tinggal di rumah kami. Tapi aku hanya mampu berdoa dan bertawakkal agar confinement lady yang Allah pilih untuk aku nanti, biarlah yang sesuai dan terbaik untuk keluarga kami. Lagipun aku dah set dalam kepala bahawa dia tinggal bersama aku hanya sementara. Anggap sahaja perasaannya sama macam pergi berkursus di Biro Tata Negara. Walaupun tak seronok, tapi hanya sementara. Tapi, Alhamdulillah confinement lady aku bagus orangnya. Tiada pun rasa macam pergi kursus BTN. Bila dia stay-in, waktu setiap rawatan lebih fleksible. Contohnya rawatan sauna bermula jam 8.30 pagi. Tapi aku kadang2 terbabas juga nak bangun jam 8.30 pagi tu. So, confinement lady akan ikut waktu aku. Sauna petang pula sepatutnya jam 4 petang. Tapi andaikata ada halangan seperti ada tetamu datang bertandang, terlepas waktu jam 4 ptg tu untuk mulakan rawatan. Confinement lady boleh adjust waktu rawatan tu lebih lambat. Sebab dia tak perlu terkejar-kejar untuk balik kalau dia pergi balik setiap hari. Lagipun kalau pakej stay-in ni, confinement lady akan mula bekerja daripada jam 5 pagi. Ko bayangkan le betapa banyaknya benda yang dia boleh buat bermula jam 5 tu.

Confinement lady yang berkhidmat untuk aku tempohari namanya Kak Tini. Jika ada yang ingin tahu, semua confinement lady yang bekerja di Natalis Mothercare ialah warga Indonesia. Kalau kita fikirkan secara logik, memang hanya warga Indonesia sahajalah yang boleh stay-in di rumah pelanggan dalam masa berhari-hari sebab kebiasaannya mereka tiada komitmen keluarga di sini. Kalau orang Melayu rakyat Malaysia, biasanya memang tak mungkin boleh tinggal di rumah pelanggan lama-lama. Jadi terpulanglah kepada pilihan masing-masing untuk memilih pakej rawatan mana yang berkenan di hati.

Tentang kewarganegaraan tu, aku pada mulanya kaget juga bila tahu confinement lady aku tu warga Indonesia. Bukan apa, sebab aku tak sure juga kemampuan dia mengurut. Boleh ke dia mengurut urutan tradisional melayu? Tapi bila dah urut, aku rasa urutan dia boleh tahan la. Walaupun tak la terbaik, tapi boleh la. Just fine je. Confinement lady aku mula-mula dia urut aku perlahan je. Macam gosok-gosok je. Bila aku suruh dia urut kuat sikit baru la dia urut kuat. Rupa2nya dia kata badan aku terlalu lembut. Dia takut nak urut kuat. Tapi bila aku dah kata boleh urut kuat, baru la dia urut macam biasa. (Nampak sangat la badan lembut ni sebab tak buat kerja berat. Ataupun boleh kata memang jenis lembab tak buat kerja langsung. Keke. Ternyata pemalas.). Confinement lady kata, badan aku lembut macam Liyana Jasmay. Cheyywahh. Bajet artis plak tetibe.

Lagi satu, confinement lady ni kita boleh tegur dan boleh kawtim kalau ada apa-apa yang kita rasa tak sesuai. Contohnya CL aku, mula-mula dia masak ikut suka dia je lauk berpantang aku. Aku rasa macam takleh gi dengan masakan dia tu, so aku advise dia untuk bakar atau rebus je makanan aku. So, dia okay la. Dia cuma ikut je. Dia kata, dia lagi prefer kalau ada yang customer tak puas hati, langsung ditegur. Senang dia nak buat ikut kehendak kita. Menurut CL, ada customer yang bila tak puas hati, terus je report kat boss dia. Tapi masa CL duduk di rumah customer tu, langsung tak complaint apa-apa.

Kalau ada sesiapa yang bercadang nak upah confinement lady untuk rawatan semasa berpantang, mungkin boleh consider Natalis Mothercare ni di dalam short list you all. Perkhidmatan yang aku terima daripada mereka memang terbaik. So, aku memang rekemen Natalis Mothercare ni. Cuma kalau ada kekurangannya ialah ada masanya pengurusan Natalis ni agak susah nak jawab telefon dan kalau whatsapp pula kadangkala lambat untuk dijawab. Tapi mereka ada alasan tersendiri kenapa susah nak jawab call. Mereka sememangnya sangat sibuk.

So, harap dapat membantu ibu-ibu yang bakal melahirkan untuk membuat pilihan pakej rawatan selepas bersalin. Untuk maklumat lanjut berkenaan pakej dan harga, boleh lawat laman Facebook Natalis Mothercare. Aku nak buat backlink pun susah sebab aku hapdet blog ni guna henfon je.

04 May 2016

Memperkenalkan.... My 2nd Son

Sejahteralah ke atas kamu....

Ada yang dah tgk gmbr anak kedua aku di FB. Bagi yang belum tgk, mari aku perkenalkan,  ini ialah Yafith bin Mohd Azrul.

Pelik ke nama 'Yafith'? Mungkin tak biasa dengar kan? Nama Yafith ni suami aku yang pilih. Tiada maksud. Sama macam nama abang dia, Luth yang tiada maksud. Cuma diambil sempena nama nabi. Yafith pula diambil sempena nama anak nabi Nuh. Salah seorang anak nabi Nuh yang turut serta menaiki bahtera bersama nabi Nuh.

Yang Ini Juga Menarik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...