Skip to main content

Special Dinner On My Birthday

Sejahteralah ke atas kamu...

Bagi orang lain mungkin dinner ni biasa je. Tapi bagi saya, dinner ni sangat special. Sebab ia dimasak sendiri oleh suami saya sempena hari lahir saya. Walaupun hanya chicken chop dihiasi dengan zucchini [rasa dia mcm timun je. Heheh. Kampung betul.], tapi sudah cukup untuk buat hati saya mencair.

 Air pink tu ialah pink guava. Tapi rasa dia macam rasa syampu. Pelik je.


 Sebab makan sendiri, 'bilik paling kecik di dunia' ni boleh letak setambun.


Saya sengaja request part dada ayam utk buat chicken chop yg sepatutnya guna drumstick. Sangat sedap ayam ni. Tepung dia tu sedap. Nyum... Sampai sekarang masih teringat-ingat lagi rasa ayam tu.

Saya sendiri mcm tak sangka suami saya ada kebolehan mengikut arahan di dalam resepi dan menghasilkan makanan yang sedap dimakan. Saya pun tak pernah buat chicken chop tau. Hahah. Dah la masa dia masak tu dia tak kasi masuk dapur. Dia suruh bday girl ni relax je kat depan TV walaupun TV kat rumah kami rosak. So, mengadap facebook je la dan tgk TV2 guna henfon. Rabak kelopak mata nak adjust dengan saiz screen henfon yang hanya sebesar 20 ekor kuman beratur tu. Tapi nak bunyi bising TV punya pasal, pasang la jugak walaupun kat screen kecik. TV ni... masa dia tak rosak, kita akan rasa mcm, 'bosannya la dgn TV ni. Takde TV pun takpe'. Pastu masa dia tak rosak, jarang sangat on TV. Tapi once dia rosak, tetiba je rasa macam alam ni jadi gelap gelita, sunyi je seperti hidup zaman dinosaur bertemankan Flinstone.

Tak pasal citer tentang TV plak. Okay, berbalik kepada chicken chop tadi... Haaa.. itu la dia dinner special untuk saya. Nak masakkan untuk mak saya bagi meraikan mak yg telah melahirkan saya, jauh sangat kat Kuantan [alasan]. Sebelum tu, masuk je jam 12 tgh malam 5 Mei tu, suami saya tetiba keluar bilik.... Bila saya tanya, nak gi mana tu? Dia kata nak gi toilet. Tetiba dia masuk semula bawak kek coklat. Kat atas tu dia spray whip cream yg saya suh dia beli untuk saya buat pavlova. Pastu kat atas tu dia sendiri yang kelepet buah strawberry 3 ulas letak atas kek tu. Comel je. So, kek coklat tu saya potong kat atas tilam. Makan pun atas tilam. Habat* betul perangai.

Untuk bubi, thanks ye for the wonderful dinner. I strawberries U too.



*habat - pengotor bak kata orang-orang Pahang.

Comments

  1. romentik nye >_<

    eh air tu rasa mcm syampu?????knp lak ek???

    ReplyDelete
  2. sedapnya...kecur air liur...^__^happy besday girl...cewah

    ReplyDelete
  3. Cik Farizam : Heheh.. Romentik yg sekali sekala keluar. Air tu tak tau la apsal rasa cam syampu. Beli jenama Carrefour. Mungkin dia punya artificial terlebih kot.

    Makwe Kintan : Thanks... eheh.

    ReplyDelete
  4. alhamdulillah..tak semua istri dapat merasa masakan suami

    ReplyDelete
  5. akak saya tag utk GA tau...join la ye...

    ReplyDelete
  6. Mrs R : Hehehe... biasa je..

    Pen Biru : Ye ke? Takpe, setiap suami ada kelebihan lain.

    Makwe Kintan : Ok dah join.

    Karukord Jagau : Thanks Jagau.

    ReplyDelete
  7. wahh..sweetnyer... aii.kalo lya mau mnitis air mata ni... bila suami mskkan sesuatu y special di hari special ni.. lbh bmakna drp mkn di hotel 5*

    ReplyDelete
  8. Hepi bisday yg terlewat ucap. Untung dpt suami yg pandai masak. Saya pun boleh masak sikit2 tapi tak pandai sangat, masak cara org bujang utk kenyangkan perut aje...

    ReplyDelete
  9. happy belated besday Lyd! seronoknya sekali sekala suami wat surprise..dpt mkn air tgn suami lg, bonus tu :)

    ReplyDelete
  10. Lya : Saya pun terharu jugak. Lagi2 bila tgk effort dia pegi beli barang sendiri, potong ayam sendiri, marinate sendiri.... sweet sgt. Mmg lagi bermakna drpd makan kat tempat mahal.

    JR : Thanks. Takpe, asalkan boleh makan, kira okay dah tu.

    Wani : Thanks. Hehehe... Bonus tahunan.

    ReplyDelete
  11. peerghhh.... happy belated birthday juga.... kalau semua suami macam ni mahu tutup kedai kat malaysia ni... heee3x

    ReplyDelete
  12. Kazman/Sue : Hehehe.. Abih ah semua kedai chicken chop tutup.

    ReplyDelete
  13. Happy besday!!!
    Err..bukan bawak keluar kek dari toilet kan? hehehhee

    Syabas ada suami yang caring, loving gitu. Besnyee time besday ada org tolong masakkan sepesel..

    ReplyDelete
  14. Cik Sibuk : Thankyou! I confirm bukan drpd toilet. Heheh.

    ReplyDelete
  15. rasa x pntg, ada hubby yg caring tu yg plg utama

    ReplyDelete
  16. terliur saya dibuatnya.. mesti bestkan hubby masak special masa bestday... happy belated bestday yer...

    ReplyDelete
  17. patutnya ambik pic kek tu. tp husben ada lomantik2 feeling ok la.

    ReplyDelete
  18. Kesuma Angsana : Heheh.. Ye, betul tu. Apa yg dia buat tu dah cukup memberi seribu rasa dalam hati.

    Masya : Terima kasih Masya. Welcome to the blog.

    Anis Alya : Tu la... tak sempat nak amik gmbr kek. Sebab masa tu dah ngantuk, lepas makan sepotong, terus tidur semula. Suami yg pegi simpan smeula kek tu. Habat kan koi? Tak kumur mulut sebelum tido.

    ReplyDelete
  19. assalamualaikum Lyd...tahniah ye n selamat ulang tahun moga rezeki tahun ni bertambah2...:)

    ReplyDelete
  20. rasa syampoo??
    hahahah...mungkin suami awak silap botol kot..heheh..

    ****
    masa baru kawen tetiba rumah saya tv rosak..saya menangis suruh suami beli tv sambil hentak2 kaki..sampai sekarang suami selalu buka cerita tu bila nak tegak kan kebenaran yang saya ni tak sabar...huh!

    ReplyDelete
  21. #untongla... Ada org msakkan... Hiks..

    Ehh, nape rs cam syampu laks?

    ReplyDelete

Post a Comment

Saper komen, dia best!

Popular posts from this blog

Bolehkah Wanita Hamil Menggunakan Minyak Panas Atau Minyak Angin?

Sejahteralah ke atas kamu.. Pernah sewaktu mengandungkan Luth dulu, aku minta minyak panas di klinik untuk sapu pada pinggang aku yang sakit kerana dah semakin sarat. Semasa aku ingin mengambil minyak tersebut di kaunter ubat, nurse yang bertugas tu pesan kepada aku, pompuan mengandung tak boleh pakai minyak panas terutamanya yang berwarna hijau. Takut nanti anak jadi hijau. Aku tak sure dia cakap betul-betul ke memain. Tapi muka dia serius dan katanya lagi, itu mak dia yang pesan. Aku dah take note la kat situ pasal minyak panas ni. Tapi pasal warna hijau tu, ada kena mengena ke? Heheh. Tak pernah pulak aku jumpa manusia berkulit hijau melainkan Incredible Hulk. Wanita mengandung memang selalu la akan rasa sakit-sakit pinggang, sakit tulang punggung, bisa-bisa kaki, rasa lenguh badan dan rasa tidak selesa pada perut mungkin sebab perut bergas atau kita biasa panggil angin. Itu sebahagian je aku bagi contoh penyakit yang ibu mengandung alami.  Biasanya bila rasa sakit

Pasal Ayam Pun Nak Berkira

Sejahteralah ke atas kamu... Saya ni banyak kerenah. Ada benda-benda yang saya memang sangat berkira padahal benda tu benda remeh je. Contohnya kalau makan ayam goreng di KFC,  saya mesti akan request bahagian ayam ' wing ' dan 'rib ' kat kaunter KFC tu. Sebab part ayam yang saya suka hanya part dada dan ke atas je. Wing tu semua tau la adalah kepak ayam bukan kepak biri-biri . Rib plak saya tau ramai yang tak biasa guna perkataan rusuk tu. Saya ni, kalau dapat bahagian ayam yang saya tak suka, saya boleh badmood 44 hari. Sama jugak kalau makan kat restoren biasa. Kalau mula-mula saya nak makan ayam, tetiba tengok ketul-ketul ayam yang tinggal tu semua part yang daging lembik, saya sanggup tukar makan ikan. Saya tau ramai yang suka part pinggul ayam sebab dagingnya lembut dan rasa ayam lebih terasa kat bahagian situ. Bukan la takleh makan terus. Cuma kurang suka je. Yang penting ayam tetap ayam. Ye tak.  Korang jangan le kata saya berlagak + memilih + cerewet w

Panggilan Manja Geli-geli Sewaktu Bercinta

Sejahteralah ke atas kamu yang membaca blog ini... Pernah bercinta kan? Bleh tanya skit? Kamu panggil pasangan kamu dengan panggilan apa? Nama dia? Atau nick name mcm 'Bunny', 'Cutie', atau 'si comel' atau 'handsome'? Hehehe... Best kan bercinta ni. Sebab boleh tergedik-gedik dan ada orang layan. [Owhh..miang nya statement ku ini....] Ada banyak panggilan-panggilan manja untuk pasangan-pasangan bercinta. Dan semuanya terpulang la kepada tahap gedik dan miang masing-masing kan? Ok, meh la baca apa benda yang aku merepek tentang panggilan-panggilan manja ni; 1. Sayang - Panggilan yang paling tipikal dan paling banyak orang guna utk panggil pasangan mereka. Kadang2 kalo orang melatah pun, panggil kita sayang gak kalo kita dah buat dia terkejut. Kehkeh... Tapi best je kalo org panggil kita sayang. Rasa mcm lembut dan disayangi... Tahap gedik : 80% 2. Ayang - Ni lebih kurang mcm panggilan 'sayang' gak, cuma dlm versi pelat dan lebih manja lagi. Saya