Skip to main content

Nostalgia Banjir - Tajuk Tipikal Heh!

Sejahteralah ke atas kamu...

En Stormpong selalu cerita macam-macam kepada saya kemudian dia akan cakap, "ada gambar masa tu" tapi last skali mesti ayat tu akan berakhir dengan "tapi semua gambar dah hilang kena hanyut banjir". Cesss.... Anti-climax punya cerita. Bukan En Stormpong je, Pak pun selalu buat ayat yang sama. Memang sah anak-beranak kandung.

Tapi kisah banjir yang menyebabkan semua gambar-gambar En Stormpong hilang dihanyutkan air tu memang terjadi. Banjir tu yang paling besar pernah saya alami sejak saya dah pandai ingat memori saya sendiri iaitu pada tahun 2001. Waktu tu memang banjir besar kat Kuantan. Kampung saya, Sungai Lembing yang boleh dikatakan setiap tahun banjir tu sepatutnya dah tak mendatangkan rasa kemusykilan kepada sesiapa. Tapi banjir kali itu memang agak memusykilkan jugak la. Sebab kali ni saya tak sempat nak main air banjir tepi jalan sebelah kedai abah saya. Kalo tidak, muka ni la yang terkinja-kinja kejar siput di gigi air banjir. Amboiii.. propaaa boleh tahan kan. Air banjir pun ada gigi. Lepas dah penat main cak ku cak dengan siput, terus masuk kedai abah, makan keropok goreng. Dah la amik free, tak bayar. Pastu makan banyak plak tu. Canner la abah aku nak kaya kalo cenggitu. Heheh.

Banjir pada tahun 2001 tu memang lebih besar daripada biasa. Air naik dengan mendadak. RUmah saya boleh dikategorikan sebagai tempat yg tinggi juga. Atas bukit. Bungalow tau... Hahaha. *Bangalore kot.... Tapi setinggi rumah saya tu pun, air kat bahagian dapur dah sampai paras lutut ye. Jangan memain. Air macam dah lagi 0.05 inci je daripada ibu rumah iaitu ruang tamu. Saya cam biasa la, kalo kena pindah2 barang secara tiba-tiba ni saya cepat akan rasa serabut. Sebab stress wooo... Kena kemas barang dalam masa yang singkat. Pastu dengan udara lembab. Lantai lembab.

Bila air dah makin naik pastu hujan plak macam buat muka selamba je taknak berenti, kami diarahkan berpindah ke masjid. Saya ingat lagi, saya nak turun ke bot tu pun lalu ikut beranda rumah. Keluar je pagar beranda, terus bot. Takjumpa tangga dah. Pokok-pokok bunga mak saya pun semua dah tak nampak. So, bot tu bleh lalu dengan hati girang je kat atas pokok bunga. Pastu bot tu lalu bawah kabel letrik kalo saya berdiri masa tengah lalu tu, mesti saya dah terpelanting ke dalam banjir dah. Punye la tinggi air banjir tu.

Kami dipindahkan ke Masjid Jamek Kg Kuala Kenau. Masjid ni pun atas bukit gak. Masa saya pindah tu, sempat gak saya capai megi sebungkus besor. Pastu sampai masjid hanya ada 2 family je kat situ termasuk family saya. Saje nak buat drama je ni. Org lain tak pindah ke? Pastu sementara tunggu air surut tu, makan le megi ramai2. Hehehe. Seronok jugak rasanya ada pengalaman tu. Dok kat masjid tu tak sampai pun 5 jam. Air dah surut dah boleh balik lepas tu. Tapi saya tak ingat saya balik jalan kaki atau naik bot lagi skali. Hehehe.

Sorry la takde gmbr. Masa tu tak pakai henpon bercamera lagi. So, mesti korang tak dapat imagine macamana. Canner pun saya letak jugak gmbr kat belakang umah saya, then saya sendiri tandakan paras banjir tu guna Paint. Boleh gitu? Heheh.

Comments

  1. terigin nak rase banjir cm ne hehe..hari tu bandar kjang bnjir..umh naru dekat2 situ je tp x bnjir (kecewa lak x bnjir hehe)

    ReplyDelete
  2. salam;
    seronok pun ada susah pun ada macam-macam perasan bila tiba waktu banjir

    ReplyDelete
  3. Narumi, takyah le rasa banjir. bkn seronok pun. Kena kemas rumah lepas banjir tu. Dgn lumpur apa semua. Bau pun busuk.

    Kainburuk : Seronok kalo banjir yg tak besar dan tak kena rumah sendiri. Bleh main air. Pastu tgk gelagat org.

    ReplyDelete
  4. cantik lukisan lyd, cam real gitu. hehe..
    *belum pernah alami pengalaman bnjir ni, redah banjir pun x rasa lagi. uhuhu, selalu dpt tengok kat tv je. tp pernah nmpk sawah yg banjir. hehe..

    ReplyDelete
  5. CikTikah : Tepat skali, perlu be extra careful.

    Asmara : Hehehe... sawah padi selalu banjir kan? Tp tak tau le. Kat Jepun tak banjir?

    cik gugu : mekashih.

    ReplyDelete
  6. phew..
    banjir memang menakutkan..
    teringat masa banjir zaman kampus dulu...
    sampai tak boleh amik exam..
    huuhue

    ReplyDelete
  7. alhamdulillah umah saya kat melaka ni xpernah kena banjir.. saya dh la xreti berenang.. hehe

    ReplyDelete
  8. Lia Ardelia : Agak menakutkan kalau besar sgt. Eh, ok apa kalau tak kena amik exam. Kan ada masa lagi utk ulangkaji lama skit.

    Taufiq : Cuaca ni takleh nak jangka. Semua tempat yang tak pernah banjir dulu, skrg dah banjir. Johor, Kedah, Penang, Perlis. :) Jaga baik la... hahah.

    ReplyDelete
  9. aku ada time banjir ni...aku...ibu ngn ngah je kak..pak outstation...sedih kami...aku igt aku ngn ngah sibuk junjung bakul ada kucing2 kami supaya tak hanyut dlm banjir..pas2 byk barang tak sempat amik..selamatkn diri dulu..banjir surut 2 hari seingat aku..bila blk umah...penuh lumpur..botol garam, kicap, pasu hiasan semua begelimpangan dlm umah...pinggan mangkuk ibu seme pecah..peti ais tecampak kt ruang tamu...sedey.....huhuuuuuu...
    2,3 hari tak abis lg bersihkan umah..umah kosong sehelai sepinggang lepas tu...huhuuuuu...

    ReplyDelete

Post a Comment

Saper komen, dia best!

Popular posts from this blog

Bolehkah Wanita Hamil Menggunakan Minyak Panas Atau Minyak Angin?

Sejahteralah ke atas kamu.. Pernah sewaktu mengandungkan Luth dulu, aku minta minyak panas di klinik untuk sapu pada pinggang aku yang sakit kerana dah semakin sarat. Semasa aku ingin mengambil minyak tersebut di kaunter ubat, nurse yang bertugas tu pesan kepada aku, pompuan mengandung tak boleh pakai minyak panas terutamanya yang berwarna hijau. Takut nanti anak jadi hijau. Aku tak sure dia cakap betul-betul ke memain. Tapi muka dia serius dan katanya lagi, itu mak dia yang pesan. Aku dah take note la kat situ pasal minyak panas ni. Tapi pasal warna hijau tu, ada kena mengena ke? Heheh. Tak pernah pulak aku jumpa manusia berkulit hijau melainkan Incredible Hulk. Wanita mengandung memang selalu la akan rasa sakit-sakit pinggang, sakit tulang punggung, bisa-bisa kaki, rasa lenguh badan dan rasa tidak selesa pada perut mungkin sebab perut bergas atau kita biasa panggil angin. Itu sebahagian je aku bagi contoh penyakit yang ibu mengandung alami.  Biasanya bila rasa sakit

Pasal Ayam Pun Nak Berkira

Sejahteralah ke atas kamu... Saya ni banyak kerenah. Ada benda-benda yang saya memang sangat berkira padahal benda tu benda remeh je. Contohnya kalau makan ayam goreng di KFC,  saya mesti akan request bahagian ayam ' wing ' dan 'rib ' kat kaunter KFC tu. Sebab part ayam yang saya suka hanya part dada dan ke atas je. Wing tu semua tau la adalah kepak ayam bukan kepak biri-biri . Rib plak saya tau ramai yang tak biasa guna perkataan rusuk tu. Saya ni, kalau dapat bahagian ayam yang saya tak suka, saya boleh badmood 44 hari. Sama jugak kalau makan kat restoren biasa. Kalau mula-mula saya nak makan ayam, tetiba tengok ketul-ketul ayam yang tinggal tu semua part yang daging lembik, saya sanggup tukar makan ikan. Saya tau ramai yang suka part pinggul ayam sebab dagingnya lembut dan rasa ayam lebih terasa kat bahagian situ. Bukan la takleh makan terus. Cuma kurang suka je. Yang penting ayam tetap ayam. Ye tak.  Korang jangan le kata saya berlagak + memilih + cerewet w

Panggilan Manja Geli-geli Sewaktu Bercinta

Sejahteralah ke atas kamu yang membaca blog ini... Pernah bercinta kan? Bleh tanya skit? Kamu panggil pasangan kamu dengan panggilan apa? Nama dia? Atau nick name mcm 'Bunny', 'Cutie', atau 'si comel' atau 'handsome'? Hehehe... Best kan bercinta ni. Sebab boleh tergedik-gedik dan ada orang layan. [Owhh..miang nya statement ku ini....] Ada banyak panggilan-panggilan manja untuk pasangan-pasangan bercinta. Dan semuanya terpulang la kepada tahap gedik dan miang masing-masing kan? Ok, meh la baca apa benda yang aku merepek tentang panggilan-panggilan manja ni; 1. Sayang - Panggilan yang paling tipikal dan paling banyak orang guna utk panggil pasangan mereka. Kadang2 kalo orang melatah pun, panggil kita sayang gak kalo kita dah buat dia terkejut. Kehkeh... Tapi best je kalo org panggil kita sayang. Rasa mcm lembut dan disayangi... Tahap gedik : 80% 2. Ayang - Ni lebih kurang mcm panggilan 'sayang' gak, cuma dlm versi pelat dan lebih manja lagi. Saya